آرد و محصولات آرد صنعتی یکی از تولیداتی است که کشور ترکیه توانسته‌با آن خودی نشان دهند و بتوانند با این محصولات درآمد سرشاری را نصیب کشورشان کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، محمد باقر محمدی: صادرات در بسیاری از کشورهای پیشرفته به‌عنوان محور اصلی توسعه تلقی می‌شود  و اهمیت بسیاری برای حضور آن کشور در بازارهای جهانی دارد.

در اهمیت صادرات همین کافی است که بدانیم بسیاری از کارشناسان، صادرات را تنها مسیر موفق به توسعه اقتصادی یک کشور در بازار جهانی می‌دانند.

در همین راستا دولت‌ها در تلاش‌اند با ارائه تسهیلات و امتیازهای ویژه به بخش‌های اقتصادی بتوانند در بازار جهانی عرض‌اندام کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند.

در این میان کشورها بسته به ظرفیت و توانایی نیروی انسانی، شرایط محیطی و اقلیمی و عوامل دیگر، گاها به صادرات تک‌محصولی و خام روی می‌آورند و برخی دیگر نگاه فراتری دارند و نه‌تنها اقتصاد تک‌محصولی را قبول ندارند بلکه به دنبال قبضه کردن بازار جهانی در تولید انواع مختلف محصولات هستند.

دراین‌ بین کشوری نظیر ترکیه نیز توانسته در بحث صادرات محصولات تولیدی خود موفق عمل کرده و بتواند بازار محصولاتش را چه در بین همسایه‌ها و چه در دوردست‌ها پیدا کند.

آرد و محصولات آرد صنعتی یکی از همان تولیداتی است که ترک‌ها توانسته‌اند با آن خودی نشان دهند و بتوانند با این محصولات درآمد سرشاری را نصیب کشورشان کنند.

بطوریکه این کشور در طول سالهای گذشته توانسته بیشترین صادرات آرد را در جهان به خود اختصاص دهد  و حتی بازارهای کشورهای همسایه خود را در دست بگیرد.

کشور ترکیه حالا به‌تنهایی حدود ۳۰ درصد صادرات آرد جهان را در اختیار دارد و در سالهای اخیر نیز به‌جای خود آرد به صادرات محصولات صنعتی آن ازجمله بیسکویت و…، چشم دوخته و در تلاش است تا با افزایش میزان صادرات این محصولات، ثروت دو برابری را به خزانه خود واریز کند.

همین دیدگاه است که  باعث شده اولوسوی رئیس فدراسیون صنعتگران آرد ترکیه (TFIF)، از صادرات محصولات صنعتی به‌عنوان یک فرصت جدید برای کشورش یاد کند؛ صادراتی که می‌تواند یک میلیارد دلار برای ترکیه تولید ثروت کند.

مدیر انجمن بین‌المللی آسیابانان (IAOM) اوراسیا می‌گوید: صادرات اصلی آرد ترکیه در سال ۲۰۱۹ به حدتعین شده خود رسیده و درآمد حاصل از صادرات در این بخش با فروش محصولات آرد صنعتی مانند بیسکویت و خمیر منجمد می‌تواند دو برابر  شود.

این مسئول در گفتگویی با آناتولی اظهار کرد: در سال گذشته صادرات آرد کشور برمبنای ارزش، از یک میلیارد دلار  به  ۱.۰۵ میلیارد دلار رسیده، درحالی‌که صادرات حدود ۵۰ هزار تن کاهش‌یافته و به ۳.۳ میلیون تن بر مبنای کمیت رسیده است.

اولوسوی گفت: این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده آرد و دومین صادرکننده پاستا در جهان است.  

وی بابیان اینکه قیمت آرد به ازای هر تن صادرات در سال ۲۰۱۹ از ۳۰۴ دلار در سال گذشته به ۳۲۲ دلار رسید افزود: “در سال گذشته صادرات آرد کشور باارزش افزوده روبرو شده است. “

اولوسوی گریزی به کاهش صادرات آرد ترکیه به عراق از ۱.۶۲ میلیون تن به ۱.۳۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ و برخی کشورها ازجمله سوریه و آنگولا نیز زد و اظهار کرده که در این خصوص جای نگرانی نیست و یمن و ونزوئلا این کسری را به‌طور عمده جبران کرده‌اند.

اولوسوی معتقد است با توجه به کاهش مصرف نان و افزایش مصرف دیگر محصولات آردی در کشورهای مختلف اروپایی، ضرورت دارد تا تولیدکنندگان آرد، محصولات صنعتی دیگر را جایگزین نان کنند.

ازاین‌رو، تولید صنعتی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای بخش محصولات آرد کشورش ایجاد کند و ترکیه باید روی تولید صنعتی مانند بیسکویت و خمیر پیتزا منجمد تمرکز کند. “

وی همچنین تأکید کرد که تولید صنعتی به بخش‌های جانبی ازجمله بسته‌بندی و لجستیک نیز کمک خواهد کرد.

مدیر انجمن بین‌المللی آسیابانان (IAOM) تأکید کرد که صادرات آرد و ماکارونی ترکیه به‌طور مداوم ادامه می‌یابد و صادرات محصولات آرد صنعتی می‌تواند درآمد اضافی یک میلیارد دلاری برای این کشور ایجاد کند.

وی با اشاره به تولید گندم در ترکیه، گفت: این تولید در سال گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی ۱۹ میلیون تن بود و ترکیه ۸.۸ میلیون تن گندم وارد کرد که از این میزان ۸۰-۸۵ درصد برای صادرات استفاده‌شده است.

بااین اوصاف به نظر می رسد صادرات محصولات آرد صنعتی می تواند ثروت سرشاری را  به کشورهای تولیدکننده این محصولات سرریز کند و در این میان کشورهایی همچون ایران باتوجه به ظرفیت بالا درحوزه کشاورزی و تولید گندم باکیفیت می تواند سهم بیشتری  از این بازار را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام/

  • نویسنده : محمد باقر محمدی
  • منبع خبر : بازار