معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: عده‌ای در خصوص بیماری سفیدک دروغی سیب زمینی در استان سیاه‌نمایی می‌کنند و با بزرگنمایی این بیماری به دنبال منافع و مطامع شخصی هستند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، حسین رنجبر اقدم در دیدار با استاندار اردبیل اظهار کرد: عده‌ای در خصوص بیماری سفیدک دروغی سیب زمینی در استان سیاه‌نمایی می‌کنند و با بزرگنمایی این بیماری به دنبال منافع و مطامع شخصی هستند.

وی با اشاره به بازدید سه روزه از مناطق مختلف مزارع سیب زمینی در اردبیل گفت: برخی با وارونه نشان دادن واقعیت‌ها با اهداف خاص به کشاورزان سیب زمینی کار خیانت می‌کنند و این به ضرر اقتصاد استان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این بیماری در مزارع استان کنترل شده و به لحاظ کمی خسارتی وارد نکرده ولی به لحاظ کیفی احتمالا مزارع متاثر شود که آن هم هنگام برداشت و با آزمایش مشخص خواهد شد.

سمپاشی هوایی مزارع سیب زمینی توجیه فنی و علمی ندارد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درخصوص ارائه راهکار سمپاشی هوایی هم گفت: سمپاشی هوایی به لحاظ آلودگی زیست محیطی در دنیا منسوخ شده است و از این روش تنها در شرایط حاد و بحرانی و برای آفت‌های خاص استفاده می شود.

رنجبر تصریح کرد: با توجه به عدم یکپارچگی مزارع سیب زمینی در استان و به خطر افتادن سلامت انسان و سایر موجودات زنده سمپاشی هوایی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

وی عدم تامین بذر سالم ، شرایط اقلیمی مناسب برای رشد و تکثیر قارچ، غالبیت کشت ارقام آکریا که حساس به این بیماری است، تراکم بالای بوته‌ها و عدم رعایت فاصله مناسب کشت ، نبود تهویه مناسب در مزارع، عدم رعایت تاریخ کاشت مناسب و عدم رعایت اصول زراعت توسط برخی از کشاورزان را از عوامل تشدید و شیوع این بیماری در استان دانست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سفیدک دروغی سیب زمینی در مرکز استان اردبیل گفت: ذیل این قرارگاه، پایگاه‌های مبارزه با سفیدک دروغی سیب زمینی در مراکز جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها ایجاد شده است که در قالب میز خدمت در خصوص مبارزه با سفیدک دروغی اطلاع‌رسانی می‌کنند.

وی یادآورشد: اطلاع‌رسانی به کشاورزان از طریق پیامک و رسانه‌های جمعی، پاسخگویی به سوالات کشاورزان به صورت ۲۴ ساعته و ارائه مشاوره به کشاورزان، در معرض دید قراردادن نمونه سموم تایید شده و ارائه لیست فروشگاه‌های مجاز توزیع سموم کشاورزی همراه با لیست قیمت قانونی آن وظیفه این پایگاه‌هاست.

منبع:  ایرنا

انتهای پیام/