کهنه قلعه مشگین شهر از آثار تاریخی باقی مانده از دوره ساسانیان است که بر روی تپه ای در قسمت غرب رودخانه خیاو چای واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر،کهنه قلعه مشگین شهر از آثار تاریخی باقی مانده از دوره ساسانیان است که بر روی تپه ای در قسمت غرب رودخانه خیاو چای واقع شده است. این قلعه از استحکام خاصی برخوردار بوده و در جنگ ها و حمله دشمنان به عنوان پناهگاه از آن استفاده میشده است. کهنه قلعه مشگین شهر دارای مساحتی پانزده هزار متر مربعی بوده و در قسمت ورودی مشگین شهر از طرف جاده اردبیلو روی تپه ای طبیعی با ارتفاع پنجاه متر واقع شده است.

 

آشنایی با کهنه قلعه مشگین شهر

 

کهنه قلعه مشگین شهر از شش برجک با دیوار های ضخیم خشتی و همچنین حجره هایی کوچک که به صورت آخور هستند تشکیل شده است. طراحی این حجره های به گونه ای است که هر حجره برای اسکان یک سرباز به همراه اسب وی پیش بینی شده.

 

آشنایی با کهنه قلعه مشگین شهر

 

ارتفاع تقریبی کهنه قلعه مشگین شهر از سطح دریا ۱۴۱۶ متر است و بنای اوله آن در دوره شاپور دوم ساسانی و در سال ۳۳۷ میلادی به دستور نرسه هرمز، حکمران ساسانی در خیاو به مدت شش سال ساخته شده است. سفال ها و اشیای باستانی که در داخل این قلعه پیدا شده اند، مشخص میکند که قدمت این قلعه به دوره ساسانیان بازمیگردد. سازه‌ های دیوارهای قلعه از سنگ، ملات گچ و آهک و بقیه از خشت، و کنگره‌ های آن از گل ساخته شده است.

 

آشنایی با کهنه قلعه مشگین شهر

 

کهنه قلعه مشگین شهر در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. در بخش شمالی کهنه قلعه در داخل خیابان خیاوچای که البته امروزه به نام باغ نوروز شناحته میشود، کتیبه ای موجود است که اولین سنگ نبشته کشف شده مربوط به دوران ساسانی در آذربایجان است. تاریخ ذکر شده بر روی این سنگ نبشته، ۳۴۷ است. بر اساس نوشته های روی این سنگ، کهنه قلعه به دستور نرسه هرمز، یعنی حکمران محلی منطقه مشگین شهر ساخته شده است و ساخت آن نیز شش سال به طول انجامیده است.

 

آشنایی با کهنه قلعه مشگین شهر

 

کهنه قلعه مشگین شهر برای آخرین بار در دوره ی زندیه مورد مرمت و تعمیر قرار گرفته است که البته قبل از آن نیز چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته بوده.

 

آشنایی با کهنه قلعه مشگین شهر

 

آشنایی با کهنه قلعه مشگین شهر

منبع :بوم گردی
انتهای پیام/