بر اساس مصوبه مورخ ۲۴ تیر ۱۳۵۷ شورای مرکزی دانشگاه‌ها مجوز تاسیس دانشکده کشاورزی اردبیل وابسته به دانشگاه آذرابادگان تبریز از طرف وزارت علوم وقت صادر و ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، بر اساس مصوبه مورخ ۲۴ تیر ۱۳۵۷ شورای مرکزی دانشگاه‌ها مجوز تاسیس دانشکده کشاورزی اردبیل وابسته به دانشگاه آذرابادگان تبریز از طرف وزارت علوم وقت صادر و ابلاغ شد.

این دانشکده از مهر ۱۳۵۷ با پذیرش ۳۲ نفر دانشجوی کارشناسی رسما فعالیت خود را آغازکرد و در رشته های امور دامی، امور زراعی و امور فنی کشاورزی اقدام به پذیرش دانشجو کرد.

 دانشکده کشاورزی اردبیل در بدو فعالیت خود در یک ساختمان موقت که از طرف شهرداری اردبیل در اختیار دانشکده قرار داده شده بود، مستقر شد و همزمان عملیات عمرانی ساختمان این دانشکده در سه کیلومتری غرب شهر اردبیل آغاز و در زمستان سال ۱۳۶۴ به بهره برداری رسید.

دانشکده کشاورزی اردبیل در سال ۱۳۷۰ از دانشگاه تبریز مستقل شده و به صورت مجتمع آموزش عالی درآمد؛ در سال ۱۳۷۵ نیز با مجوز شورای گسترش آموزش عالی به نام دانشگاه اردبیل تغییر نام یافت و در شهریورماه سال ۱۳۷۵ و همزمان با برگزاری مجمع بزرگداشت مقدس اردبیلی(ره) در قم و اردبیل پیشنهاد شد که با توجه به مقام علمی والای ایشان نام دانشگاه به نام محقق اردبیلی تغییر یابد که با موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی در مهرماه ۱۳۷۵ به نام دانشگاه محقق اردبیلی نامیده شد.

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که نقش اهالی اردبیل، اساتید اردبیلی دانشگاه تبریز، بازاریان و اصناف اردبیل و جمع تحصیل کردگان دانشگاهی اردبیلی در تاسیس دانشکده کشاورزی اردبیل بسیار پررنگ بوده  است.

اشتیاق مردم اردبیل برای ایجاد دانشگاه به حدی بودکه در سال ۱۳۵۳ و چند سال قبل از صدور مجوز تاسیس دانشکده، اقدام به ساخت تابلویی برای دانشکده کرده اند و آنرا در خیابان ها و میادین اصلی شهر به عنوان مطالبه از مسئولان وقت حمل و در محلی که شهردار وقت برای کمک به تامین محل استقرار دانشکده نظر گرفته بود، نصب کرده اند که عکس های این اتفاق تاریخی نیز توسط دکتر یوسف معماری از پزشکان شهیر و معتمد اردبیل و محمود محمدهدایتی رئیس بنیاد ایرانشناسی اردبیل به موزه تاریخ علوم اردبیل اهدا شده است.

انتهای پیام/