نماینده مردم کوثر و خلخال انتقال آب سد گیوی به نقاط دیگر را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر شایعه انتقال آب سد گیوی به نقاط دیگر از طریق تونل‌های حفر شده از داغ‌های مجازی این روزهای منطقه کوثر و خلخال در جنوب استان اردبیل است که واکنش‌های متفاوتی را درپی داشت، اما سید غنی نظری نماینده مردم شهرستان‌های کوثر و خلخال در مجلس، در بازدید از تونل‌های انتقال آب سد گیوی، درباره این شایعات گفت: قطره‌ای از آبِ سد گیوی از این تونل‌ها به دیگر مناطق منتقل نخواهد شد.

به گفته این نماینده مجلس تونل شماره یک سد گیوی به طول ۸۰۰ متر مراحل نهایی خود را طی می‎‌کند تا لوله‌گذاری انجام شود؛ تونل شماره ۲ نیز به طول ۳۰۰ متر در شرایط بسیار سختی ادامه کار می‌دهد که قسمت عمده‌ای به طول پنج کیلومتر تا نزدیکی «گیوی بالا» انجام شده است و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در طول سه سال گذشته به این پروژه اختصاص یافته است.

وی در گفتگو با صدا و سیمای اردبیل، تصریح کرد: گاهی عنوان می‌شود که که این تونل‌ها برای انتقال آب سدگیوی به سایر نقاط است اما این تونل‌ها برای انتقال آب به پایاب تعریف شده سد در اراضی گیوی بالا از جمله «فاراب»، «سوله‌ور »و «گنجگاه» و «سنگ آباد» است که قطعاً قطره‌ای از آبِ سد گیوی از این تونل‌ها به دیگر مناطق منتقل نخواهد شد.

طبق اظهارات این نماینده مجلس، وزیر نیرو نیز به این موضوع تأکید کرد که بحث افزایش پایاب مد نظر است و برخلاف سال‌های گذشته که هیچ آبی پشت سد گیوی نبود و این امر موجب یأس و ناامیدی مردم شده بود، اکنون ۲۰ میلیون متر مکعب، پشت سد گیوی آب جمع شده که مردم از آن استفاده می‌کنند.

با اجرای شبکه آبیاری و زهکشی گیوی سه هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان کوثر و یک هزار و ۲۰ هکتار باغات زیر پوشش آبی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ ش