رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نیر گفت: باتوجه‌به نبود نیرو کافی در سطح شهرستان اقدام مردم برای حفاظت از بناهای تاریخی و تپه‌های باستانی ارزشمند است.

حمد صلحی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری اطلاع‌رسانی «سبلان ما»،  با اشاره به روز ۳۰ فروردین که روز حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی است، بیان داشت: باتوجه‌به نبود نیرو کافی در سطح شهرستان نیر برای حفاظت از بناهای تاریخی و تپه‌های باستانی، بسیج مردمی و به‌ویژه بسیجیان جان‌برکف یاریگر ما هستند.

وی با تأکید بر اینکه اقدام ارزشمند مردمی در حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی جای تقدیر دارد، بیان داشت: میزان حفاری‌های غیرمجاز در شهرستان نیر در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان اردبیل سطح کمتری دارد که این مهم با همیاری و همکاری مردم اتفاق افتاده است.

 

معرفی نیر به گردشگران در قالب مستند و فیلم

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نیر، خاطرنشان کرد: برای تبلیغ جاذبه‌های گردشگری این شهرستان از طریق اعتبارات تخصیص‌یافته از سوی میراث‌فرهنگی و گردشگری، مستند، فیلم و بروشوری از جاذبه گردشگری و تاریخی شهرستان تهیه و این تولیدات جذاب در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار داده می‌شود.

 

۹۳ اثر تاریخی نیر ثبت ملی شده است

صلحی با اشاره به تعداد چشمگیر آثار و بناهای ملی و جهانی ثبت شده در سطح شهرستان نیر بیان داشت: تا پایان اسفند سال گذشته ۹۳ اثر تاریخی و دو مراسم آیینی و مذهبی در سطح این شهرستان، به ثبت ملی است.

 

ثبت کاروانسرای شاه‌عباس در میراث جهانی یونسکو

وی اضافه کرد: کاروانسرای شاه‌عباس در جاده قدیمی سراب، سنگر نظامی، امامزاده روستای میجمیر، امامزاده کورائیم و قیرمیزی کورپی در داخل بافت شهری، پنج بنای تاریخی مهم در سطح شهرستان نیر است که از این تعداد پل قرمز به ثبت ملی رسیده و نیز کاروانسرای سنگی شاه‌عباسی نیز ثبت جهانی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: کاروانسرای سنگی واقع در نیر در سال ۱۴۰۲ بعد از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، دومین اثر از استان اردبیل بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 

معرفی نیر با جشنواره ملی آش

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نیر تصریح کرد: بهترین حوزه تبلیغات آثار تاریخی و مناطق گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان برپایی جشنواره ملی آش و غذای محلی است که این جشنواره بهترین فرصت برای معرفی شهرستان نیر و جذب سرمایه‌گذار و فرصت شغلی است.

خبر از: سید سهیل حسینی

انتهای خبر/ ش