یخبندان به برخی از مزارع غلات شمال استان اردبیل خسارت‌های جبران ناپذیری زده است به گونه‌ای که برخی از این مزارع شخم زده شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری واطلاع رسانی  کلبه خبر، در حالی امسال گندم‌کاران دشت مغان خرسند از سال زراعی پُر رونق بودند، متأسفانه بلایی غیرطبیعی کام بسیاری از کشاورزان این منطقه را تلخ کرده است.

طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی اردبیل خیلی از مناطق مزارع گندم با رشدهای غیرمتعارف به دلیل اتفاقات نامتعارف شرایط آب‌وهوایی مواجه شدند که ماحصل آن بروز خسارت‌های ناشی از یخبندان‌های اتفاق افتاده در بهمن و به‌خصوص اوایل اسفندماه بوده است و همین امر سبب شده است تا برخی از کشاورزان پارس‌آباد نیز اقدام به شخم‌زدن مزارع گندم خود بکنند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، غفور آقایی، مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اردبیل درباره خسارت‌های ناشی از یخبندان به مزارع گندم پارس‌آباد گفته است: در سال زارعی جاری اتفاقات نامتعارف دررابطه‌با شرایط آب‌وهوایی در بیشتر مناطق کشور روی داد که به‌تبع آن خسارت‌های بعضاً جبران‌ناپذیری را در زراعت‌های پائیزه به‌خصوص در حوزه غلات آبی و دیم رقم زد .

وی اضافه کرد: پائیز و زمستان نسبتاً گرم ازیک‌طرف و از طرف دیگر پیش‌بینی وقوع بارش‌های زودهنگام پائیزه در بیشتر مناطق از جانب سازمان هواشناسی کشور باعث شد که اولاً بر خلاف سنوات گذشته رعایت تاریخ کاشت‌های توصیه شده در دستور کار کشاورزان مناطق مختلف قرار نگرفته و اقدام به کشت زودتر برای بهره‌مندی از بارش‌های پیش‌بینی شده کنند که این امر در خیلی از مناطق مزارع گندم با رشدهای غیرمتعارف به دلایل ذکر شده مواجه شده و که ماحصل آن بروز خسارت‌های ناشی از یخبندان‌های اتفاق افتاده در بهمن و به‌خصوص اوایل اسفندماه بوده است .

طبق اعلام آقایی در منطقه دشت مغان دو گروه از ارقام گندم آبی کشت می‌شوند، ارقام با عادت رشد بینابینی که از دیرباز در منطقه کشت آنها مرسوم بوده که غالباً از منبع کشور فرانسه است و کشاورزان در نیمه دوم مهرماه نسبت به کشت آنها اقدام می‌کنند و گروه دوم ارقام با عادت رشدی بهاره که بر اساس توصیه علمی فنی و فنی کشاورزان می‌باید در نیمه دوم آبان‌ماه به کاشت این گروه از ارقام اقدام کنند .

به گفته مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اردبیل در سال جاری و به دلیل شرایط نامتعارف آب‌وهوایی آن دسته از کشاورزانی که ارقام بهاره را در اوایل آبان‌ماه کاشتند با خطر خسارت‌های ناشی از یخبندان اتفاق افتاده در نیمه اول اسفندماه مواجه شدند، این مزارع بر اساس مراحل نموی ثبت شده به دلیل پائیز و زمستان ملایم مراحل طویل شدن ساقه را پشت سر گذاشتند که با کاهش درجه حرارت به منفی ۸ درجه سلسیوس یا کمتر مواجه شدند و این شدت یخبندان بدون پوشش برف خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به زراعت گندم وارد کرده است.

این مقام مسئول افزود: برای اجتناب از این شرایط در بهمن‌ماه توصیه شده بود که مزارعی که با رشد خارج از عرف مواجه هستند و احتمال وقوع یخبندان در این مناطق می‌رود نسبت به چرای مستقیم یا برش قسمت‌های فوقانی بوته‌ها با موور برای کاهش خسارت احتمالی اقدام کنند. متأسفانه در بیشتر مزارع این اقدام پیشگیرانه انجام نشده است. این اقدام برای استفاده از ظرفیت پنجه‌های سوم به بعد برای تأمین بخشی از عملکرد دانه با مدیریت مناسب تغذیه پیشنهاد شده بود.

اما در این شرایط که آب‌وهوای نامتعارف کار دست گندم‌کاران پارس‌آبادی داده است و به‌هرحال این بلای ناخوانده غیرقابل‌کنترل خسارت جبران‌ناپذیری بر پهنه کشاورزی مغان وارد کرده است، به‌گونه‌ای که برخی از این کشاورزان اقدام به شخم و دروکردن مزارع گندم خود می‌کنند، سؤال اساسی اینجا است که چگونه می‌توان از این تولیدکنندگان که داروندارشان ازدست‌رفته است حمایت کرد؟

پیش‌تر احمد شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگارایرنادر آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ گفته بود: برای تحقق میزان تولید گندم پیش بینی شده در این استان، کشت ارقام مختلف مقاوم به تنش خشکسالی و سرما برنامه‌ریزی‌شده و ۱۱ برنامه برای کشت ارقام آبی و ۱۲ برنامه نیز برای کشت ارقام دیم در استان تدوین شده است.

وی اجرای اهداف تغذیه بهینه مرحله کاشت تا برداشت گندم، کاهش اثرات تنش شوری، کاهش اثرات سرمازدگی، مهار آثار و عوارض کم آبی و نیز انتخاب تراکم مناسب کاشت بذر در مزرعه را از جمله این برنامه‌های تدوین شده برای کاشت گندم در استان اردبیل ذکر کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به کاشت ۵۳ رقم گندم در این استان، خواستار ورود مرکز تحقیقات کشاورزی به تولید و معرفی ارقام مقاوم به تنش خشکی پایان فصل داشت محصول گندم شد.

سالانه  به طور متوسط بیش از ۴۰۰  تا ۵۰۰ هزار تُن گندم در استان اردبیل تولید می شود که در سال زراعی گذشته نیز ۵۲ هزار هکتار گندم آبی در استان اردبیل زیر کشت رفت که بیش از ۱۴ هزار هکتار آن در شهرستان پارس‌آباد قرار داشت.

پارس‌آباد مغان با وجود برخورداری از کشت و صنعت مغان،بزرگترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه است و با اراضی وسیع کشاورزی ۲ هزار و ۶۰۰ هکتاری از قطب‌های مهم تولید برخی محصولات راهبُردی از جمله گندم در کشور است.

پارس‌آباد مغان در شمال اردبیل و در جوار جمهوری آذربایجان قرار دارد.

انتهای خبر/ ش