مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: واکسیناسیون ۱.۵ میلیون دام سبک استان علیه طاعون نشخوارکنندگان به مدت 90 روز اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، بهروز تکلوی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در راستای حفظ و حراست از جمعیت دامی استان استان  و با هدف کنترل و ایجاد ایمنی دام‌های سبک بر علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک و یا بیماری پی پی آر؛ عملیات اجرای طرح سراسری واکسیناسیون بر علیه این بیماری در سطح استان با اولویت دام‌های کوچ‌رو و عشایری آغاز شد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در این طرح که به مدت ۹۰ روز اجرا می‌شود بالغ بر ۱.۵ میلیون راس دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه در قبال واکسیناسیون هیچ مبلغی از دامدار اخذ نمی‌شود و عملیات مایه کوبی به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود، افزود: هزینه اجرای این طرح بزرگ و تامین واکسن و انجام عملیات واکسیناسیون توسط سازمان دامپزشکی کشور در قالب بخش دولتی و استفاده از توان بخش خصوصی در قالب خرید خدمت تامین می‌شود.

این مقام مسئول دامپزشکی استان از دامداران، دامپروران، روستائیان و عشایر استان خواست در راستای پوشش حداکثری واکسیناسیون با اکیپ‌های مایه کوبی دامپزشکی همکاری کنند و عشایر حتما قبل از کوچ نسبت به واکسیناسیون اقدام نمایند تا در مناطق ییلاقی دچار مشکل نشوند.

طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که قابل انتقال به انسان نیست و صرفا نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند و به علت تلفات بالایی که در گله ایجاد می‌نماید از بعد اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بوو سرفه بروز می‌کند و موثرترین راه کنترل این بیماری انجام واکسیناسیون است.

انتهای پیام/