مزاحمت تلفنی برای سازمان اورژانس موضوع تازه‌ای نیست، اما آماری که در این خصوص ارائه می‌شود نه تنها قابل توجه و تامل‌برانگیز بلکه در مواردی عجیب است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر ،  ثانیه‌ها در تماس با اورژانس ۱۱۵ حیاتی و مهم‌اند؛ سخت‌ترین لحظات زندگی هر فرد شاید ثانیه‌هایی باشد که برای نجات جان کسی نیاز به‌ کمک دارد و در این شرایط صدای بوق اشغال بدترین اتفاقی است که تماس گیرنده، می‌تواند در آن لحظات تلخ تجربه کند..

مزاحمت تلفنی برای سازمان اورژانس موضوع تازه‌ای نیست، اما آماری که در این خصوص ارائه می‌شود نه تنها قابل توجه و تامل‌برانگیز بلکه در مواردی عجیب است؛ مزاحمت‌هایی که نه تنها موجب آزار دیسپچ اورژانس می‌شود بلکه اختلال در کار امدادرسانی را هم به همراه دارد و  به عبارت ساده‌تر این مزاحمت‌ها بازی با جان مردم است.

طبق آمار اعلام شده از سوی دکتر مهری رییس اورژانس پیش بیمارستانی ومدیریت حوادث استان اردبیل در پرتال اورژانس اردبیل، متاسفانه مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس اردبیل همچنان دردسرساز است.

رئیس اورژانس ۱۱۵ استان اردبیل با اشاره به تعداد ۵۹ هزار و صد و نود تماس با مرکز اورژانس ۱۱۵ استان گفت: متاسفانه در سه ماهه اول امسال، ۷هزار و صد و نه تماس با عنوان مزاحمت تلفنی در سیستم های اورژانس ۱۱۵ اردبیل ثبت شده است که امر باعث ایجاد اختلال در روند خدمت‌رسانی توسط کارشناسان اورژانس ۱۱۵ به مردم شریف استان می‌شود..

به گفته این مسئول، ثانیه‌ها در تماس با اورژانس ۱۱۵ حیاتی و مهم است و متاسفانه با اشغال خطوط اورژانس ۱۱۵ جان یک هموطن به خاطر این مزاحمت‌ها به خطر می‌افتد.

مهری با گریز به آمار مصدومان انتقالی به بیمارستان در ماموریت‌های تصادفی و تاکید بر اهمیت تماس به موقع با اورژانس در چنین مواردی، تصریح کرد: تعداد مصدومان طی سه ماه اول امسال ۲هزارو ۴۶۸ مورد بوده که متاسفانه آمار تصادفات، نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشته است.

این مسئول بیان داشت: با توجه به تجمیع خطوط اورژانس ۱۱۵ استان در مرکز دیسپچ اردبیل از هم استانی های عزیز خواهشمندیم در صورت تماس با مرکز اورژانس ۱۱۵ نسبت به اعلام نام شهرستان و آدرس دقیق محل، همکاریهای لازم را با پرستاران تریاژ تلفنی اورژانس داشته باشند.

بررسی‌‌ها نشان می‌دهد حدود ۱۰ درصد از تماس‌های مخاطبان با شماره ۱۱۵ مربوط به مزاحمان تلفنی است که این تماس علاوه بر کودکان و سالمندانی که به خاطر تنهایی، تلفنی برای اورژانس ایجاد مزاحمت می‌کنند، توسط برخی که دارای مشکلات فکری هستند گرفته می‌شود که طبق توصیه روان‌شناسان این عده از مزاحمین تلفنی را باید به مشاور ارجاع داد.

روان شناسان معتقدند: طبیعتا در اغلب موارد فردی که با قصد تفریح مزاحم نیروهای امدادی می‌شود در خصوص پیامد اقدام ناشایست خود اطلاع دقیقی دارد، این فرد ممکن است دچار مشکلات فکری باشد که دست به انجام چنین کاری می‌زند.

اما برای برخورد با این مزاحمت‌های دردسرساز با اورژانس، برخوردهای قانونی هم در نظر گرفته شده است، طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مزاحمان تلفنی به اورژانس مبنی بر قطع خطوط تلفن و از ۱۵ روز تا ۳ ماه، حبس محکوم شده‌اند.

 

انتهای پیام/