برخلاف تصور عامه مردم عارضه فشارخون مختص سالمندان نیست و طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ۳۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ساله در استان اردبیل، بیماری فشارخون دارند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، گاهی اوقات ابتلا به یک بیماری، چندان هم غیرقابل‌پیش‌بینی نیست؛ مثلاً در فصل سرما ابتلا گسترده به آنفلوانزا در مناطق کوهستانی استان اردبیل دور از انتظار نیست هر چند که برای این نوع بیماری‌های عادی نیز پیشگیری‌ها سبب کاهش موارد ابتلا می‌شود؛ اما یک سری از بیماری‌ها هستند که آمار آنها به‌ویژه در بین جوانان تأمل‌برانگیز و نگران‌کننده است.

عارضه‌ای به نام فشارخون و سکته مغزی که تا چند صباحی قبل، بروز آن در بین جوانان از اتفاقات نادر محسوب می‌شد، اکنون آماری تأمل‌برانگیز دارد و در بررسی اوضاع حوزه سلامت استان اردبیل، وقتی شرایط وخیم‌تر می‌شود که بدانیم برخلاف تصور خیلی‌ها عارضه فشارخون تنها مختص افراد سالمند نیست و عجیب‌تر اینکه طبق آخرین گزارش کمیته دیده‌بانی از پنج مشکل اولویت‌دار استان اردبیل در حوزه سلامت، بیماری‌های قلب و عروق در صدر لیست قرار دارد!

علی محمدیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل امروز در نشست علمی کاهش آسیب‌های مغزی در اردبیل، درباره فشارخون و متعاقب آن سکته مغزی گفت: ۳۶ درصد اردبیلی‌ها در گروه سنی بالای ۱۸ سال فشارخون دارند و ۳۰ درصد مبتلایان به سکته‌های مغزی در گروه سنی زیر ۵۰ سال قرار دارند که عمدتاً از فشارخون بالا و برخی دیگر از بیماری‌ها رنج می‌برند.

وی اضافه کرد: روزانه بیش از ۱۰۰ نفر بر اثر سکته مغزی و یا آسیب‌های جدی به این نقطه حساس بدن، به بیمارستان علوی اردبیل مراجعه می‌کنند که سعی می‌شود این افراد مورد مداوا قرار گیرد.

 

اما در شرایط کنونی که شاهد ازدیاد بیماری فشارخون در بین سنین مختلف در استان اردبیل هستیم، راه‌چاره چیست و چه راهکاری پیشنهاد می‌شود تا آمار مبتلایان به فشارخون نزولی شود؟ پزشکان معتقدند تغییر سبک زندگی به کاهش چنین بیماری‌هایی کمک خواهد کرد و ابراز امیدواری می‌کنند که با مراقبت‌های بیشتر جمعیت ۳۶ درصد مبتلا به فشارخون در گروه سنی بالای ۱۸ سال در استان اردبیل تعدیل شود.

علی محمدیان پزشک اردبیلی تصریح دارد: افراد باید مراقب سلامتی خود باشند و با کنترل فشارخون و رعایت اصول تغذیه مناسب از پدیده آسیب مغزی جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: عارضه سکته مغزی به عوامل متعدد و مؤثر وابسته است که با وقوع این بیماری، سلول‌های مغزی پاره شده و به این نقطه حساس بدن آسیب وارد می‌شود؛ به‌طوری‌که افرادی که سکته مغزی می‌کنند، ضعف و سستی همراه با اختلالات در بینایی دارند و لازم است در اولین فرصت به‌محض مشاهده چنین فردی، وضعیت بیمار را از طریق اورژانس اطلاع‌رسانی وی به مراکز درمانی منتقل شود.

براین‌اساس توصیه شده است تا بیمار دچار سکته مغزی شده را در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی مجهز به امکانات مناسب ببرند که این اقدام به موقع در کاهش اختلالات و یا آسیب‌های مغزی موثر بوده و امکان ترمیم پارگی عروق مغز در کوتاه‌ترین زمان نیز فراهم آید و در اردبیل نیز معمولاً بیمار سکته مغزی شده در بیمارستان علوی مورد درمان و مداوا قرار می‌گیرد.

محمد جعفرزاده، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل پیش‎تر در مصاحبه روز جهانی فشارخون با رسانه‌های محلی، از شناسایی بیش از ۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال با فشارخون بالا در استان اردبیل خبر داده و گفته بود: بیماری فشارخون عموماً در مراحل اولیه بدون علامت است؛ اما به‌راحتی قابل‌تشخیص بوده و با درمان دارویی مناسب به‌راحتی قابل‌کنترل است؛ آموزش مداوم بیماران و خانواده‌های آنها و تشویق مردم به پایش فشارخون در منزل به‌عنوان یک روش ارزان و مفید برای تشخیص و مراقبت این بیماری است که می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهبُردهای کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری باشد.

به گفته وی فشارخون بالا عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتیک و ۵۳ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است و ازاین‌رو بر لزوم پیشگیری و کنترل آن، تأکید کرده بود.

پروتکل فشارخون در کشورهای مختلف فرق می‌کند، در کشور ما فشارخون طبیعی را ۱۳۰ روی ۸۰ و پایین‌تر در نظر می‌گیرند، اما به‌طورکلی باید بالاتر از ۱۴۰ و روی ۹۰ باشد؛ بر این اساس ما حداکثر فشارخون طبیعی را عدد ۱۴۰ روی ۹۰ در نظر می‌گیریم و اگر از این اندازه بیشتر باشد، فشارخون بالا تلقی می‌کنیم.

برای افراد بالای ۶۵ سال فشارخون ۱۵۰ روی ۹۰ فشارخون مناسبی است؛ اما بعضی حالت‌ها در کسانی که بیماری ندارند باعث افزایش فشارخون می‌شود؛ حالاتی مثل استرس، ورزش سنگین باعث افزایش فشارخون سیستولیک (بیشینه) و کاهش فشار دیاستول یا کمینه می‌شود و بعد از چند دقیقه استراحت فشار به حد طبیعی برمی‌گردد.

 

انتهای پیام/