معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل گفت: ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب امسال با شعار «آینده خواندنی است»، از فردا آغاز می‌شود.

رئوف موسوی امروز در نشست با اصحاب رسانه، با تأکید بر ارتقا فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در استان اردبیل، اظهار داشت: ویژه‌برنامه‌های سی و یکمین دوره هفته کتاب، از فردا با شعار «آینده خواندنی است» و با اجرای برنامه‌های فرهنگی و کتاب‌خوانی در استان اردبیل آغاز می‌شود.

وی با اشاره به تدارک اجرای بیش از ۱۲۰ برنامه فرهنگی و کتاب‌خوانی در هفته کتاب امسال استان اردبیل توسط دستگاه‌های مختلف، بیان داشت: برپایی کارگاه‌های داستان و شعر با حضور اساتید کشوری، برگزاری جشن کتاب، نقد و بررسی و رونمایی از کتاب، برپایی نشست‌های مختلف فرهنگی و کتاب‌خوانی و نواخته شدن زنگ کتاب و کتاب‌خوانی در مدارس اردبیل از جمله برنامه‌های هفته کتاب در استان خواهد بود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل، تصریح کرد: فردا در اولین روز از هفته کتاب و کتاب‌خوانی که با نام «روز کودک و نوجوان» نام‌گذاری شده است، زنگ کتاب و کتاب‌خوانی در یکی از مدارس اردبیل نواخته خواهد شد.

وی اضافه کرد: کارگاه‌های داستان و شعر در دومین و سومین روز از هفته کتاب با حضور زهیر توکلی و مهدی کلاش که جزو اساتید به نام کشوری در حوزه شعر و داستان هستند، در اردبیل برپا خواهد شد که از علاقه‌مندان برای حضور در این کارگاه‌ها دعوت می‌شود.

موسوی با بیان اینکه روز جمعه با نام کتاب، خانواده و نشاط اجتماعی نام‌گرفته و حضور در نمازجمعه و برپایی نشست‌های فرهنگی با موضوع کتاب از جمله برنامه‌های تدارک‌دیده‌شده برای چهارمین روز از هفته کتاب در استان اردبیل است.

وی با اشاره به نام‌گذاری پنجمین روز از هفته کتاب امسال با عنوان «کتاب و مسجد»، بیان داشت: در این روز برنامه متعددی در کانون مساجد برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل اضافه کرد: در ششمین و هفتمین روز از هفته کتاب امسال به ترتیب نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و ناشران برگزار خواهد شد و جشن بزرگ کتاب نیز در اختتامیه برنامه اجرا خواهد شد.

سرانه مطالعه اردبیل در حد متوسط است

وی سرانه مطالعه در استان اردبیل را نسبت به جمعیت استان در حد متوسط دانست و گفت: این رتبه جای ارتقا دارد و با فعال‌شدن ناشران غیرفعال، وضعیتمان ارتقا خواهد یافت.

موسوی درخصوص برگزاری نمایشگاه کتاب سراسری استان اردبیل طی امسال گفت: با رایزنی‌های صورت‌گرفته و درصورت تامین اعتبار تلاش می‎‌کنیم نمایشگاه سراسری کتاب اردبیل پس از شش سال وقفه، برگزار شود، اما زمان آن مشخص نیست.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل اضافه کرد: در حال حاضر ۵۲ ناشر فعال در سطح استان داریم که به‌صورت متوسط ماهانه ۸۰ کتاب چاپ می‌کنند و سالانه بالای پنج هزار عنوان کتاب در استان اردبیل کتاب تولید می‌شود.

وی بیان داشت: بهبود شرایط مطالعه در استان اردبیل نیازمند عزم همگانی و همکاری همه نهادها و سازمان‌ها دارد و باید بتوانیم با ایجاد جذابیت و روش‌های نوین مخاطبان خود را حفظ کنیم.

هفته کتاب امسال ۳۰ آبان به پایان می‌رسد.

انتهای خبر/ ش