طبق اعلام مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اردبیل به لحاظ کمی هنوز میزان خسارت وارد شده از بیماری سفیدک دروغی در مزارع سیب‌زمینی مشخص نیست و تا زمان اتمام برداشت باید صبر کرد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر  ،اردیبهشت‌ماه امسال بود که خبر شیوع یک بیماری در مزارع سیب‌زمینی اردبیل، تن کشاورزان و اهالی این دیار را لرزاند؛ در این بحبوحه برخی بزرگ‌نمایی و سیاه‌نمایی‌ها هم بر عمق نگرانی مردم اضافه کرد، در چنین شرایطی حسن رنجبر معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر مردادماه خود به اردبیل گفت که بیماری سفیدک دروغی در مزارع این استان کنترل شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: بیماری سفیدک دروغی در مزارع اردبیل از لحاظ کمی خسارت نزده؛ اما به لحاظ کیفی احتمالاً مزارع متأثر این بیماری واقع شود که میزان این خسارت نیز هنگام برداشت و با آزمایش مشخص خواهد شد.

البته کار به اینجا ختم نشد و به‌خاطر اهمیت امر قرارگاه مبارزه با سفیدک دروغی سیب‌زمینی در مرکز استان اردبیل تشکیل شد و ذیل این قرارگاه، پایگاه‌های مبارزه با سفیدک دروغی سیب‌زمینی در مراکز جهاد کشاورزی در شهرستان‌های این استان آغاز به فعالیت کرد؛ این پایگاه‌ها در قالب میز خدمت در خصوص مبارزه با سفیدک دروغی اطلاع‌رسانی کردند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در اردبیل در آن مقطع با تأکید بر اینکه برخی با وارونه نشان‌دادن واقعیت‌ها با اهداف خاص به کشاورزان سیب‌زمینی‌کار خیانت می‌کنند که این به ضرر اقتصاد استان است، گفت: اطلاع‌رسانی به کشاورزان از طریق پیامک و رسانه‌های جمعی انجام می‌شود و پاسخگویی به سؤالات کشاورزان به‌صورت ۲۴ ساعته و ارائه مشاوره به کشاورزان، در معرض دید قراردادن نمونه سموم تأیید شده و ارائه لیست فروشگاه‌های مجاز توزیع سموم کشاورزی همراه با لیست قیمت قانونی آن، وظیفه پایگاه‌های مبارزه با سفیدک است.

میزان خسارت بیماری سفیدک دروغی در اردبیل مشخص نیست

شواهد امر از ماجرای سفیدک دروغی در مزارع اردبیل گواه بر این است که گذشت زمان، تا حدودی از نگرانی‎ها و دلهره‌های ناشی از این بیماری در بین کشاورزان سیب‌زمینی‌کار اردبیل کاسته است، اما این بیماری تا زمان برداشت مهمان ناخوانده مزارع اردبیل بوده و همچنان در برخی از اراضی ماندگار شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اردبیل در خصوص میزان خسارت بیماری سفیدک دروغی به خبرنگاران گفت: برداشت از مزارع نیاز و آقا باقر اردبیل شروع شده است و از نظر عملکرد شرایط تقریباً همانند سال‌های گذشته است؛ اما منتهی به‌صورت دقیق نمی‌توان درباره میزان تولید و یا کاهش آن سخن گفت.

جزئی‌تر اینکه بر اساس گفته‌های آذرمی به لحاظ کمی هنوز میزان خسارت وارد شده از بیماری سفیدک دروغی در مزارع سیب‌زمینی اردبیل مشخص نیست و در زمان اتمام برداشت، میزان خسارت مشخص خواهد شد.

۸۰ درصد سیب‌زمینی اردبیل تا ۱۰ روز آینده به مرحله برداشت می‌رسد

بر اساس گفته‌های مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تقریباً ۸۰درصد مزارع سیب‌زمینی اردبیل تا ۱۰ روز آینده به مرحله برداشت می‌رسد؛ اما معمولاً برداشت سیب‌زمینی به‌صورت تدریجی است و بستگی به شرایط دارد و معمولا وضعیت بازار و امکانات انبارداری تعیین‌کننده است.

این مسئول اضافه کرد : بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان اردبیل تولید می‌شود، که بخش اعظم آن حدود ۹۰ درصد آن در انبارهای سنتی نگهداری می شود که امکان تنظیم دما و رطوبت در این انبارها وجود ندارد، فلذا کشاورزان ترجیح می‌دهند محصولشان تا سردشدن دمای هوا زیر خاک بماند و معمولاً از نیمه دوم شهریور تا آخر مهرماه اقدام به برداشت محصول  سیب‌زمینی می‎کنند.

این مسئول با اذعان به اینکه آب‌وهوای مساعد از اردیبهشت‌ماه تاکنون باعث ماندگاری سفیدک دروغی سیب‌زمینی در مزارع استان شده است، از کشاورزان خواست تا در مزارع سبز همچنان توصیه‌های کارشناسان برای مقابله با سفیدک دروغی سیب‌زمینی را در دستور کار قرار دهند.

وی به سیب‌زمینی‌کاران توصیه کرد:  باتوجه‌به ادامه بارندگی در استان اردبیل مزارع خود را به‌محض قطع بارندگی حداقل یک نوبت با سم‌های سیستمیک معرفی شده جهاد کشاورزی سم‌پاشی کنند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: مدیریت و مقابله با بیماری سفیدک دروغی سیب‌زمینی همچنان در دستور کار است و اقدامات لازم از سوی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان  در حال انجام است.

طبق اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی از عدم تأمین بذر سالم گرفته تا شرایط اقلیمی مناسب برای رشد و تکثیر قارچ، عواملی هستند که موجب شده تا بیماری سفیدک دروغی مهمان ناخوانده  این روزهای مزارع اردبیل شود؛  کشت غالب ارقام « آکریا » که حساس به این بیماری است، تراکم بالای بوته‌ها و عدم رعایت فاصله مناسب کشت، نبود تهویه مناسب در مزارع، عدم رعایت تاریخ کاشت مناسب از دیگر عوامل تشدید و شیوع بیماری سفیدک دروغین در استان اردبیل اعلام شده است.

سفیدک دروغی که از آن با نام سفیدک‎های کرکی نیز یاد می‌شود، پدیده‎ای است که به صورت نقاط کوچک زرد رنگ روی برگ های گیاهان می‌نشیند و به صورت یک ماده سفید رنگ پودری پشت برگ‎ها نمایان می‎شود؛ این بیماری یکی از قدیمی‎ترین و شدیدترین بیماری‎های سیب زمینی است.

انتهای خبر/