رئیس قوه قضائیه با تشریح روند رسیدگی به تخلف در واردات چای گفت: دولت، مجلس و قوه قضاییه وقتی از این تخلف مطلع شدند، از کنار آن نگذشتند و فرآیندی که منجر به تخلف شده بود، اصلاح شد.

رئوف موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز در جمع  دانشجویان اردبیلی در دانشگاه محقق بیان کرد: به جای اینکه مصداقی با مسائل برخورد کنیم، باید نگاهمان را ریشه‌ای کنیم و بسترهایی که باعث تضییع حقوق عامه شده است، را برچینیم.

وی اضافه کرد: ما می‌خواهیم یک مبارزه با فساد واقعی، بدون تبعیض، علنی و آشکار داشته باشیم و شما هم کمک کنید این اتفاق بیفتد.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: باید تلاش کنیم همه دادگاه‌های ما غیر از آنچه قانون اساسی گفته است را علنی برگزار کنیم و در معرض مردم باشد چرا که منافع آن خیلی بیشتر از مضراتش هست حتی اگر احیانا آسیبی هم دارد، آن را برطرف کنیم و از منافع آن نگذریم.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به اظهارات یکی از دانشجویان درباره تخلف در پرونده چای اظهار کرد: خود دولت پیگیر این پرونده شد و وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور به صورت جدی پرونده را پیگیری کردند.

وی ادامه داد: جلوی ارزها گرفته شد، مبلغ ریالی آن اصلاح شد، افراد متخلف تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و فرآیندی که منجر به تخلف شده بود، اصلاح شد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در مطالبه‌گری کاری نکنیم دشمن بهره ببرد، تصریح کرد: از مطالبه‌گری شما دانشجویان واقعا تقدیر و تشکر می‌کنم، با اینکار مسئولیت ما را دو چندان می‌کنید.در مطالبه‌گری کاری نکنیم دشمن بهره ببرد. در مطالبه‌گری کاری نکنیم باعث دردسر شود.نحوه مطالبه‌گری به‌گونه‌ای باید باشد که به نتیجه و هدف برسیم.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم مبارزه ما با فساد بدون تبعیض و آشکار باشد، ادامه داد: بیاییم تلاش کنیم همه دادگاه‌های ما به غیر از آنچه که قانون اساسی گفته است علنی باشد. دادگاه‌های علنی منافع بسیار بیشتری از معایب آن دارد، اگر برگزاری دادگاه علنی آسیبی هم دارد آسیب آن را برطرف کنیم.

رئیس عدلیه برای اولین‌بار نام شرکت متخلف در حوزه واردات چای را در جلسه با دانشجویان اعلام کرد و گفت: متاسفانه هم در مورد چای دبش و هم در مورد واردات نهاده‌های دامی تخلف صورت گرفته است.در مورد ارزش مادی پرونده و اینکه تخلف صورت گرفته یا جرم باید بررسی شود. باید قاضی در این مورد تصمیم بگیرد. به‌محض اینکه متوجه این اتفاق شدیم از کنار آن نگذشتیم. در مورد نهاده‌های دامی بازرسی کل کشور، دولت و وزارت اطلاعات به جد پیگیری کردند و مصمم بودیم موضوع را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: در مورد پرونده نهاده‌های دامی بعد از کشف موضوع فرآیند به‌طور کلی اصلاح شد. افراد متخلف تحت تعقیب قرار گرفتند، وزیر استعفا داد و قائم مقام وزیر سابق هم برکنار و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.تاکنون ۸ جلسه از دادگاه نهاده‌های دامی برگزار شده و احتمالا جلسه بعدی جلسه آخر برای گرفتن دفاع آخر باشد.پرونده چای دبش از طریق پرونده نهاده‌های دامی کشف و بازرسی کل کشور ورود کرد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه با متخلفان واردات چای بدون خط قرمز برخورد می‌شود؛ اضافه کرد: البته دولت گفته ۶۰ فرد متخلف را برکنار کرده؛ اما تاکنون این افراد به قوه قضائیه معرفی نشده‌اند. تخلف گروه دبش از سال ۹۸ شروع شد. در سال ۹۸ گروه دبش حدود دو میلیون دلار گرفته است.در سال ۹۹،  ۲۱ میلیون دلار گرفته است؛ اما در سال ۱۴۰۰ شصت درصد ارز واردات را به این گروه داده‌اند که حتما خلاف است و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ درصد ارز را این گروه گرفته است. که سرجمع  ۶۹ درصد ارز به یک گروه اختصاص یافته است که بدون تردید افراد متخلف بازداشت می‌شوند و ابایی نداریم از اینکه تخلف صورت گرفته را  مردم بدانند.

وی گفت: در پرونده چای دبش هنوز مدیر متخلف دولتی به قوه قضائیه معرفی نشده است.

انتهای پیام/