۱۳ سال است که ثانیه به ثانیه گذر عمرش به آرامش مردم گره‌خورده است، خستگی نمی‌شناسد و بذر مهر می‌افشاند؛ سفره‌ای گسترده به‌اندازه آدم‌های ۲۵ روستا و شاید بیشتر از آن؛ او یکی از همان مردم عادی است که خوب می‌داند «هشتت گرو نُهَت» باشد؛ یعنی چه؟

به گزارش به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، ۱۳ سال است که ثانیه به ثانیه گذر عمرش به آرامش مردم گره‌خورده است، خستگی نمی‌شناسد و بذر مهر می‌افشاند؛ سفره‌ای گسترده به‌اندازه آدم‌های ۲۵ روستا و شاید بیشتر از آن؛ او یکی از همان مردم عادی است که خوب می‌داند «هشتت گرو نُهَت» باشد؛ یعنی چه؟ یک مادر است مادری نه فقط برای تنها فرزندش، مادری برای همه سرزمین مادری‌اش.

 

فاطمه باقری دختری از بخش ویلکیج شهرستان نمین از روستای گرمه چشمه؛ بانوی کارآفرینی که شاید خیلی‌ها ویلکیج و گرمه چشمه را با او و دوستانش می‌شناسند .

فاطمه سرشار از زندگی، شور و نشاط است؛ این بانوی کارآفرین معتقد است: «کارکردن برای‌خدا خستگی ندارد و لذت‌بخش است».

 

برپایی ۲۰ کارگاه فعال محرومیت‌زدایی، ایجاد فرصت شغلی برای ۱۲۰۰ نفر با آموزش و وام، تحت پوشش قراردادن ۵۰۰ خانوار در مرکز نیکوکاری، اجرای پروژه آسیب‌های اجتماعی، انتخاب به‌عنوان کارآفرین کشوری در حوزه اقتصاد مقاومتی و تعاونی برتر در ایجاد فرصت شغلی برای روستاییان و بانوان کارآفرین و تسهیلگر زنان سرپرست خانوار از جمله فعالیت‌های بانوی کارآفرینی است که تمام همش نشاندن لبخند بر لبان مردم سرزمین مادری‌اش است.

مشروح گفتگوی اختصاصی فاطمه باقری کارآفرین برتر کشوری از شهرستان نمین استان اردبیل را با خبرنگار سبلان ما، در ادامه بخوانید.

 

فاطمه باقری کارآفرین، از کجا شروع شد؟

سال ۸۹ در روزهای آخر دهه ۲۰ سالگی‌ام، مسیر زندگی‌ام تغییر یافت؛ تصمیمم را گرفته بودم باید توانمند می‌شدم تا به هدفم که تزریق امید به همنوعانم و محرومیت‌زدایی از زادگاهم و روستاهای اطراف بود، برسم .

 

می‌دانستم راه سختی در پیش دارم؛ اما یقین داشتم که حرکت که باشد خدا برکت هم می‌دهد.

 

از آن روزها ۱۳ سال گذشته و من امروز با اطمینان بیشتری می‌گویم که کارکردن برای‌خدا لذت‌بخش است و برکتی به همراه دارد که هر ناممکنی را ممکن می‌سازد.

چطور با بسیج همراه شدید و به فکر ایجاد پایگاه بسیج در روستایتان افتادید؟

 

گام اولِ دختری که آرزویش کاشتن بذر امید در دل‌ها است، این بود که باید آموزش می‌دیدم و مهارت بیشتری کسب می‌کردم، برای همین در کلاس‌های آموزشی بسیج شرکت کردم؛ این کلاس‎ها جرقه‌ای شد تا مطمئن‌تر در مسیری که انتخاب کرده بودم قدم بردارم؛ حالا با حضور در این کلاس‌ها می‌دانستم که مردم منطقه‌ام، به‌ویژه جوانان، چه می‌خواهند.

 

سال بعد (۱۳۹۰)، در روستایمان «گرمه چشمه»، پایگاه بسیج را ایجاد کردم و در ادامه راه، خیلی زود دست‌به‌کار شدم تا برای توانمندسازی اهالی روستا کلاس‌های آموزشی در این روستا دایر شود؛ با آوردن مربی، کلاس آموزشی قرآنی برگزار کردیم و این کلاس‌های قرآنی آغازی بود بر شروع یک راه تازه.

 

 فاطمه باقری در پایگاه بسیج برای امیدآفرینی دست به چه‌کار خلاقانه‌ای زد؟

کارمان در پایگاه بسیج روستا «گرمه چشمه» این بود، یک‌به‌یک خانواده‌های روستایی را شناسایی می‌کردیم که چه ظرفیتی دارند و با کدام کار می‌توانند توانمندتر بشوند، اولویت حل مسائل خانواده‌هایی بود که زنان، سرپرست خانوارشان بودند یا از بدسرپرستی رنج می‌بردند.

 

بعد از شناسایی ظرفیت‌های خانوارهای روستایی به منزلشان می‌رفتیم و کمکشان می‌کردیم تا وضعیت اقتصادی‌شان بهبود یابد و البته همه این افراد را تشویق می‌کردیم که در کلاس‌های آموزشی پایگاه‌های بسیج روستاها شرکت کنند.

 

در گام بعدی، کلاس‌های آموزشی در پایگاه بسیج روستای گرمه چشمه و روستاهای اطراف، برگزار کردیم

 

گام‌های مؤثر بسیج در محرومیت‌زدایی و اتفاقات خوبی که بانی آن پایگاه بسیج روستای گرمه چشمه و اعضای آن بود، سبب شد تا من به‌عنوان عضو کوچکی از بسیج، به فکر تأسیس پایگاه‌های بسیج در دو روستای دیگر بخش ویلکیج باشم.

 

ثمرات مفید حضور بسیج و بسیجی در روستای گرمه چشمه سبب شد تا ۳۰۰ نفر بسیجی در این منطقه جذب کنیم که هرکدام با شور و نشاط به دنبال رفع گوشه‌ای از مشکلات موجود بودند.

سال ۹۲ بود که به سبب جذب نیروی بسیج و فعالیت‌های انجام شده در پایگاه بسیج روستای گرمه چشمه و دو پایگاه دیگر روستایی، به‌عنوان فرمانده پایگاه بسیج انتخاب شدم و جزو برترین‌های کشوری تجلیل شدم.

 کارگاه محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی با چه هدفی در منطقه ویلکیج پا گرفت؟

برای زدودن محرومیت از چهره ویلکیج زیبا، باید اقتصاد این منطقه تقویت شود و راه‌اندازی کارگاه‌های محرومیت‌زدایی از آن کارهای بود که باید اقدام به آن سرعت بیشتری می‌گرفت.

 

کارگاه‌هایی مثل فرش‌بافی، تولید گیاهان دارویی، تولید لبنیاتی و بسته‌بندی حبوبات و غلات و…؛ این کارگاه‌ها باتوجه‌به ظرفیت منطقه و آموزش‌های مهارتی به اهالی، برپا شدند، اصل هدفمان این بود که هر روستایی یک تولیدکننده باشد، تولیدکننده‌ای که سودش در جیب خودش می‌رود نه دلال‌ها.

 

از صفر تا صد نیز از این کارگاه‌ها حمایت می‌شود تا روی پای خود بایستند؛ وام، آموزش و حتی برخی دستگاه‌ها را رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا از این طریق هزینه خانوارهایشان را تأمین کنند.

 

اصلاً جهش تولید وقتی اتفاق می‌افتد که از بخش مردمی حمایت شود و این بخش توانمند شود و اگر جهش تولید اتفاق بیفتد تمام مشکلات اقتصادی هم حل خواهد شد.

 

در حال حاضر ۲۰ کارگاه فعال در زمینه محرومیت‌زدایی داریم که این کارگاه‌ها برای ۶۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی به‌صورت غیرمتمرکز داشته است.

 

 صندوق کارگشای کارآفرینی را کی و کجا راه‌اندازی کردید؟

بودن با مردم، کمک به کاستن مشکلات آنها و دیدن امید در چشمان این مردم، اراده‌ام را قوی‌تر می‌کرد؛ تصمیم داشتم تا صندوق قرض‌الحسنه‌ای راه‌اندازی کنم که گره‌گشای کار مردم باشد.

 

پنج سال قبل بود که صندوق قرض‌الحسنه کارگشایی و کارآفرینی شهدای گرمه چشمه را راه‌اندازی کردم؛ آورده اولیه این صندوق ۲۰ میلیون آورده مردمی بود و ۲۰۰ میلیون هم صندوق کارآفرینی امید به این کانون اختصاص داد.

 

وام‌هایی که این صندوق به اعضا داده است در عرصه‌های محرومیت‌زدایی مثل پرورش دام سبک‌وسنگین، کاشت گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و تولید لبنیات بوده است.

 

وام‌های گره‌گشای ما از ۲ تا ۱۰ میلیون را شامل می‌شود و برای وام‌های ۱۰ میلیون به بالا، متقاضی به نهادهای دولتی معرفی می‌شود که در این راستا نیز وام‌های اقتصاد مقاومتی نهاد مقدس بسیج و سپاه، یاریگر ما بوده‌اند.

 

علاوه بر بسیج و سپاه، کمیته امداد، جهاد کشاورزی و بنیاد برکت نیز از جمله نهادهایی هستند که متقاضیان وام ۱۰ میلیون به بالای صندوق قرض‌الحسنه شهدای گرمه چشمه به این سازمان‌های دولتی معرفی می‌شوند.

 

وام تحصیلی دانشجویی، وام خرید چرخ‌خیاطی، وام خرید بذر و دام از جمله وام‌های گره‌گشای صندوق روستای گرمه چشمه بوده است.

 

این صندوق تاکنون ۴۸ مورد اشتغال‌زایی در عرصه محرومیت‌زدایی داشته است و از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۸ مورد وام گره‌گشایی که مبلغ آن زیر ۱۰ میلیون است اعطا کرده است.

 علاوه بر فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی در عرصه فرهنگی نیز شما مؤسس مرکز نیکوکاری هستید، از چرایی ایجاد مرکز نیکوکاری شهدای گرمه چشمه بفرمایید؟

همه ما تجربه نشاندن لبخند بر لب دیگران و لذت‌بخش بودن آن لحظه را تجربه کرده‌ایم، هر لحظه فعالیت در مرکز نیکوکاری نیز تکرار همین لذت‌ها و کسب رضایت خداوندی است

 

خیلی‌ها می‌گویند خسته نمی‌شویی برای کاری که سود مادی چندانی ندارد و من با اطمینان می‌گویم کار برای‌خدا لذت‌بخش است؛ همین لبخندها و شادی دیگران است که به من انرژی می‌دهد و مرا مصمم‌تر به ادامه کار می‌کند.

 

اما محدوده فعالیت مرکز نیکوکاری شهدای گرمه چشمه روستاهای بخش ویلکیج نمین (حدود ۲۵ روستا) است.

 

۵۰۰ خانواده تحت پوشش این مرکز نیکوکاری هستند، کمک به تحصیل دانشجویان و دانش‌آموزان، ساخت خانه محروم، تهیه بسته‌های معیشتی، پرداخت کمک‌هزینه درمان بیماران صعب‌العلاج و تهیه جهیزیه از جمله فعالیت‌هایی است که در این مرکز انجام می‌شود.

این صندوق تاکنون ۴۸ مورد اشتغال‌زایی در عرصه محرومیت‌زدایی داشته است و از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۸ مورد وام گره‌گشایی که مبلغ آن زیر ۱۰ میلیون است اعطا کرده است.

 

برای حل مسئله اجتماعی خانواده‌ها در این تعاونی ۴۷ نوع اشتغال در عرصه مختلف ایجاد شده است که در زمینه محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی بازخورد مثبتی داشته است و البته بانوان در این تعاونی فعالیت بیشتری داشته‌اند.

 

این تعاونی تولیدکننده محصولات زراعی و باغی، غلات، گیاهان دارویی، کشت‌های دانه‌ای روغنی کلزا، سیب‌زمینی، چغندر، پرورش دام سبک‌وسنگین از طریق این تعاونی در روستاهای ویلکیج ایجاد شده که حدود ۲۰۰ مورد است .

 

و از طریق شرکت‌تعاونی فراگیر آویشن چشمه گرم نمین دوره آموزشی بر مشاغل روستایی ایجاد شده و ۱۲۰۰ مورد گواهی و مجوز در رسته‌های مختلف بر کشاورزان و بانوان روستایی صادر شده است که با داشتن این مجوزها، استفاده از وام تبصره ۱۶ و اقتصاد مقاومتی ممکن می‌سازد.

 

همچنین از طریق این تعاونی دستگاه‌های جوجه‌کشی و بسته‌بندی حبوبات و گیاهان دارویی و وام برای دام سبک‌وسنگین و دستگاه خشک‌کن در اختیار تعدادی از افراد دهک پایین قرار گرفته تا توان‌بخشی بخش خصوصی و مردمی برای کار کشاورزی و تولید رونق بگیرد.

 

تعاونی فراگیر آویشن چشمه گرم نمین که به‌عنوان تعاونی برتر ایجاد فرصت شغلی برای روستاییان و بانوان کارآفرین انتخاب شده است، برای ۴۷ نفر ایجاد اشتغال شده و برای وام‌های اقتصاد مقاومتی نیز از حمایت‌های بی‌دریغ سپاه ناحیه نمین برخوردار بوده است.

 

 سرمنشأ این همه نشاط و انرژی فاطمه باقری از کجاست؟

 

کمک به هم‌نوع انرژی زایدالوصفی به من می‌دهد و برکات آن در زندگی من همواره وجود دارد؛ اینکه در این ۱۳ سال دربسته‌ای به روی من نبوده اثر کار خیر و دعاهای عاقبت‌به‌خیری است.

 

من می‌بینم که خدا جواب کار خیر مرا همان لحظه می‌دهد و من بسیار سپاسگزارم پروردگارم هستم.

 

وجه تمایز شما با کارآفرین دیگر؟

 

فاطمه باقری همیشه در حال آموختن و انتقال آن به دیگران است تا آرزوهایش را محقق کند.

 

او می‌دود، در سمینارهای مختلف حضور دارد و از تجربه دیگران می‌آموزد و استفاده می‌کند.

 

او تصمیم دارد برند مخصوص زادگاهش در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد و کاستن از آسیب‌های اجتماعی هدفی است که همیشه برای رسیدن به آن از راه‌های گوناگون تلاش خواهم کرد.

 

چه ترسیمی از آینده دارید؟

 

امید به روزی دارم که هر روستایی بخش ویلکیج خود یک تولیدکننده باشد که در بازارهای جهانی حضور دارد.

 

برای میان‌مدت هم محصولاتمان را با برند خاص در بازار عرضه خواهیم کرد و در کوتاه‌مدت نیز به دنبال راه‌اندازی پنج کارگاه دیگر از جمله کارگاه تولیدی لبنیاتی، گیاهان دارویی، رشته‌بری، اسکاچ هستم.

 

 بازاریابی فروش را چه‌طور انجام می‌دهید؟

در حال حاضر با حضور در نمایشگاه‌های مهم بین‌المللی، ملی و استانی محصولات تولید شده در روستاهای ویلکیج را به همه معرفی می‌کنیم و از این طریق نیز افزایش فروش قابل‌توجهی داشتیم البته به‌طورجدی در حال طراحی یک برند مخصوص برای محصولاتمان هستیم در کنار این فعالیت‌ها از طریق فضای مجازی نیز کار بازاریابی را انجام می‌دهیم

 

 اتفاق خوبی در طول فعالیتتان داشتید و همیشه یادآوری آن لبخند بر لبتان می‌آورد؟

ایجاد اشتغال برای زنانی بود که بدسرپرست بودند و خودشان هم خبر نداشتند که قرار است صاحب شغل شوند؛ فراموشم نمی‌شود گریه شوق مادری را که می‌گفت این لحظات معجزه است برایمان و…

و آنجا است که لبخند خدا را با تمام وجود حس می‌کنید

خوشبختانه تاکنون ۳۵ مورد توانمندسازی زنان بدسرپرست و ۳۰ مورد توانمندسازی زنان سرپرست را به سرانجام رسانده‌ایم.

 

 ادامه مسیر شما در طی امسال چگونه خواهد بود؟

 

با راه‌اندازی کارگاه‌های متمرکز، اشتغال کسانی که مشکل ضامن دارند حل می‌شود و مسئله اجتماعی خانواده‌ها کم شود .

تحصیلات روان‌شناسی شما تا چه اندازه در مسیر کارآفرینی شما تأثیرگذار بوده است؟

در حل مسئله خانواده، شناسایی ریشه آسیب‌های اجتماعی خیلی مهم و حیاتی است و ما با فعالیت‌هایی که در روستاهای بخش ویلکیج داشتیم سعی کردیم این ریشه‌ها شناسایی شوند و هدف‌گذاری ما روی رفع آنها باشد.

 

طلاق، اعتیاد، مواد مخدر، مشروبات الکی، نبود مکان‌هایی ورزشی و تفریحی و بیکاری از جمله آسیب‌های مهم در منطقه ماست که در این شرایط شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندسازی روستاییانی که تولیدکنندگان جامعه هستند، خیلی مهم است.

 

شاید برای خیلی‌ها داشتن ۲ میلیون تومان چیزی نباشد، اما همین دو میلیون می‌تواند خانواده‌ای در روستا را توانمند سازد به فرض مثال، یک وام بلاعوض دومیلیونی برای تهیه بذر حبوبات به یک کشاورز در زندگی او تأثیر دارد

 

کشاورز زحمت‌کش با وام دریافتی هرچند ناچیز، بذر می‌خرد و می‌کارد و برداشت محصول می‌کند و از طریق فروش همین محصول قسمتی از مخارج زندگی‌اش را تأمین می‌کند علاوه‌برآن در تأمین امنیت غذایی کشور هم مؤثر واقع می‌شود.

 

کمک به خرید دو رأس دام و چند مرغ و طیور برای خانواری که پدرش اعتیاد دارد و درآمد دیگری ندارند، برای این خانواده حکم مرگ و زندگی دارد و شاید همین کمک به‌ظاهر کوچک این خانواده دچار آسیب اجتماعی را به‌اندازه‌ای توانمند می‌کند که امید در زندگی آنها دوباره جان می‌گیرد و طراوت زندگی را می‌شود در آنها دید و به‌تبع در این شرایط شکست اعتیاد هم راحت‌تر می‌شود و البته چه لذت‌بخش است ایجاد چنین لحظاتی و یقین بدانید که خدا جواب کار خیر را به‌خوبی می‌دهد و انرژی مثبت کار خیر در زندگی بقیه هم ساطع می‌شود.

 

شکر خدا با فعالیت‌های انجام شده، و معرفی به کمپ و مراکز درمانی و از فروپاشی ۸ خانواده جلوگیری شد.

کدام نهاد و ارگان حامی شما در پیمودن این مسیر سخت اما امیدآفرین بوده‌اند؟

من با بسیج؛ مظهر عشق به خوبی‌ها قدم در مسیر تحقق آرزوهایم گذاشتم و اینک نیز به یاری خداوند و با کمک بسیج و سپاه، کمیته امدادامام خمینی (ره)، جهاد کشاورزی و بنیاد برکت به سمت تحقق آرزوهایم حرکت خواهم کرد.

 

 فعالیت‌های فاطمه باقری کارآفرین برتر کشوری به‌صورت مختصر

 

-۳۵ مورد توانمندسازی زنان بدسرپرست

-۳۰ مورد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

– ایجاد فرصت شغلی برای ۱۲۰۰ نفر با آموزش و وام و ایجاد اشتغال متمرکز

-۲۰۰ معرفی به کمپ و مراکز درمانی و جلوگیری از فروپاشی و طلاق ۸ خانواده

– ایجاد ۲۰ کارگاه متمرکز

– تحت پوشش قراردادن ۵۰۰ خانوار در مرکز نیکوکاری

– اجرای پروژه آسیب‌های اجتماعی یک مورد

– توزیع سه هزار بسته معیشتی و بسته تحصیلی برنامه‌های فرهنگی آموزشی کمک‌هزینه دانش‌آموزان از تحصیل مانده

– کمک به بیماران صعب‌العلاج

– هزینه درمان توزیع غذای گرم برگزاری اردوهای زیارتی تفریحی

– برگزاری کارگاه‌های تحلیل وضعیت منطقه آسیب‌های اجتماعی

– سه کلاس قرآن در روستاهای هم جوار با ایجاد سه پایگاه

– کمک به ساخت خانه محروم

– دو سال متوالی به‌عنوان کارآفرین کشوری در حوزه اقتصاد مقاومتی و تعاونی برتر ثبت تعاونی فراگیر و ایجاد فرصت شغلی برای روستاییان و بانوان کارآفرین

 

خواستن توانستن است به شرطی که تلاش کنی و صدالبته «هرکه با هرکه کنی بر تو همان می‌گذرد»؛ فاطمه باقری که نان بر سر سفره مردم می‌آورد و خیلی‌ها دعایش می‌کنند، عاقبت‌به‌خیر شود؛ این روزها نیز مهربانی را بدون هیچ چشم داشتی معنا می‌کند.

 

انتهای پیام/