تا چشم می‌چرخانی بستر رودخانه بالقلوچای در وسط شهر اردبیل خالی از آب است؛ اینجا دیگر خبری از آب روان نیست و زباله‌هایی که در این بسترِ خشک، جاخوش کرده‌اند؛حتی با ادامه خشکسالی‌ها در استان اردبیل وضعیت رودخانه بالیقلوچایی نیز بدتر شده و شهروندان نگران‌تر از قبل، امیدوار به یافتن راه حلی برای بدترنشدن اوضاع کنونی این رودخانه‌اند که نبض حیاتی اردبیل به آن وابسته است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر،  روزگاری نه‌چندان دور، اردبیل بود و رودخانه بالیقلوچایی‌اش؛ رودخانه‌ای با زیبایی‌های خاص خودش!؛ صدای آرامش‌بخش آب و خنده و شادی، مهمانان همیشگی این مکان بودند؛ حتی عصرانه هم که می‌خوردی آدرس همیشگی و پاتوق خانواده‌های اردبیلی رودخانه بالیقلوچایی بود که از وسط شهر می‌گذشت، اما این روزها این رودخانه زیبا حال ناخوشی دارد.

تا چشم می‌چرخانی بستر رودخانه بالقلوچای در وسط شهر اردبیل خالی از آب است؛ اینجا دیگر خبری از آب روان نیست و زباله‌هایی که در این بسترِ خشک، جاخوش کرده‌اند؛حتی با ادامه خشکسالی‌ها در استان اردبیل وضعیت رودخانه بالیقلوچایی نیز بدتر شده و شهروندان نگران‌تر از قبل، امیدوار به یافتن راه حلی برای بدترنشدن اوضاع کنونی این رودخانه‌اند که نبض حیاتی اردبیل به آن وابسته است.

در فضای مجازی نیز بهبود شرایط بالیقلوچای دغدغه اساسی است و روزانه ده‌ها نفر فیلم بی‌آبی این رودخانه و وضعیت نامناسب محیطی آن را به اشتراک می‌گذارند و خواستار توجه جدی به رفع مشکل این رودخانه‌اند و البته در چنین شرایطی مردم خواستار اقدام عاجل مسئولان ذی ربطی هستند که هرازگاهی چند جلسه بررسی معضلات زیست‌محیطی رودخانه بالیقلو با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط برگزار می‌کنند، کما اینکه خروجی این جلسات تا چه اندازه در حفظ حیات رودخانه تاثیرگذار است، خود جای بسی تامل دارد.

 

ما در تامین حقابه رودخانه بالیقلو دچار مشکل شده‌ایم

حسن قاسم پورمدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل درخصوص جزئیات آخرین جلسه برگزارشده درباره بررسی معضلات زیست محیطی رودخانه بالیقلو با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط در پرتال اداره کل محیط زیست استان اردبیل گفته است،: متاسفانه به دلیل تغییرات اقلیمی و بروز خشکسالی که در سال‌های اخیر شدت یافته است، در تامین حقابه رودخانه بالیقلو دچار مشکل شده‌ایم و انتظار می‌رود دستگاه‌های ذیربط با درک اولویت حفظ محیط‌زیست و تاثیر آن در سلامت جامعه بیش از پیش در تامین این حقابه بکوشند.

این مسئول اضافه کرد: رودخانه‌ها اکوسیستم‌هایی هستند که نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی دارند و حفظ حیات رودخانه‌ها از مهمترین وظایف اداره کل حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.

قاسم پور تصریح دارد: توسعه شهر و شهرنشینی، تخلیه پسماند و پساب، تغییر و تصرف حریم رودخانه‌ها، سدسازی، بهره‌برداری از مصالح شن و ماسه در بستر رودخانه‌ها و عدم تامین حقابه‌های زیست محیطی از عوامل مخرب رودخانه‌ها هستند.

مصوباتی که به داد بالیقلوچای نرسید

بررسی‌ها نشان می‌دهدکه وضعیت ناخوش بالیقلوچای مربوط به امروز نیست و مطالبه‌ها برای توجه جدی به این مشکل از سال‌ها قبل آغاز شده است به گونه‌ای که پیش‌تر طبق صورتجلسه سه شهریورماه ۱۳۹۸ فرمانداری اردبیل با موضوع بررسی وضعیت رودخانه بالیقلو چای در محدوده شهر اردبیل، شهرداری می‌بایست نسبت به تهیه طرح زیباسازی بالیقلو چای با لحاظ نمودن سیل‌هایی با دوره برگشت ۲۰۰ ساله و مسائل زیست محیطی و بهداشتی اقدام و به شرکت آب منطقه‌ای استان تحویل نماید.

مضافا اینکه شهرداری اردبیل ظرف یک ماه آینده نسبت به پاکسازی بستر رودخانه و همچنین اتخاذ تدابیر لازم جهت گذردهی آب جاری در رودخانه در محدوده پل در دست احداث قدس اقدام نماید.

همچنین براساس همین صورتجلسه، به منظور حفظ زیست محیطی رودخانه بالیقلو چای و جریان دائمی آب رودخانه، شرکت آب منطقه‌ای استان، آب مورد نیاز را تامین نماید و اداره بهداشت شهرستان اردبیل نیز با همکاری شهرداری، نسبت به کنترل و جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه در داخل محدوده شهر اقدام نمایند.

اما گذشت چهار سال از این مصوبه و اوضاع ناخوش کنونی رودخانه بالیقلوچای حکایت از این دارد که یک جای کارمی‌لنگد و تلاش‌های انجام شده موفقیت آمیز نبوده است، و مهمتر اینکه باید عواقب محیط زیستی و آلودگی های ناشی ازخشک شدن رودخانه بالقلوچای و هشدار فعالان محیط زیست راجع به تبدیل شدن این رودخانه به مرکز آلودگی و بیماری را جدی گرفت.

درحالی که هشدارها درباره عدم تامین حقابه بالیقلوچای اردبیل سابقه چندین ساله دارد، ازسوی دیگر عدم اختصاص حق آبه زیست‌محیطی رودخانه بالیقلو چای و بی توجهی به این مساله نیز به بهانه خشکسالی و پروژه های عمرانی همچنان پابرجاست.

رئوف مصطفی‌زاده کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه محقق اردبیلی چهار سال پیش‌ درگفتگویی نسبت به تامین حقابه رودخانه بالیقلوچای هشدار داده و گفته بود: با توجه به بروز خشکسالی، آب‌دهی رودخانه به شدت کاهش پیدا کرده است و از طرفی احداث سد یامچی و انحراف آب برای شرب و آبیاری باعث شد که حقابه محیط زیستی رودخانه، متناسب با نیاز آن اختصاص پیدا نکند که این امر نیازمند توجه جدی مسئولان است.

 

براساس نظر این کارشناس تدوین هرگونه برنامه و راهکار نمی‌تواند فقط بر مدیریت رودخانه در درون محدوده شهری باشد و قطعا باید از فاصله پایین دست سد یامچی تا ورودی شهر اردبیل هم در برنامه احیا و مهندسی رودخانه مدنظر قرار گیرد؛ چرا که بالیقلوچای محل گذر رسوبات زیادی است که از بالادست به محیط رودخانه وارد می‌شود و از محدوده شهری عبور می‌کند.

 

رودخانه بالیقلوچای موهبتی بی‌نظیر برای اردبیل است؛ رودخانه‌ای که از وسط شهر می‎گذرد، اما  اگر روند کنونی ادامه یابد، این رودخانه زیبا تبدیل به منجلاب متعفنی در مرکز شهر می‎شود که به گفته کارشناسان عواقب زیست‌محیطی خطرناکی به همراه خواهد داشت.

 

بالیقلو رودخانه‌ای است که شهر اردبیل را به دو نیم تقسیم کرده که در عکس‌های هوایی و کارت پستالی همیشه زیبایی شگفت انگیزی از خود و از این شهر توریستی برای همگان تداعی می‌کرد.

انتهای پیام/