مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: نگ خطر کم‌آبی در استان به صدا درآمده است و در آینده نزدیک این آب حتی برای زراعت هم غیرقابل‌استفاده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر به نقل از شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، علی حیدری اناری امروز اظهار کرد: به جهت تغییرات گسترده اقلیمی، کاهش سطح بارندگی و پوشش برف در کوه‌های اطراف و از طرفی دیگر افزایش محسوس دما و بالارفتن سرعت تبخیر، ورودی آب به سدهای استان به‌ویژه سد یا مچی به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب شرب اردبیل، به‌شدت در حال کاهش است.

 وی با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها از سال‌های قبل در استان آغاز و در سال آبی جاری وارد مرحله بحرانی شده است، ادامه داد: میزان بارندگی‌ها در استان نسبت به کوتاه‌مدت ۴۰ درصد و نسبت به بلندمدت ۶۰ درصد کاهش‌یافته و از سوی دیگر جریان روان آب‌های رودخانه‌های استان نیز با ۶۰ درصد کاهش مواجه شده است.

 حیدری اناری با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مخازن سدهای استان در حال حاضر خالی است، افزود: مجموع ظرفیت سدهای استان در کل ۳۸۲ میلیون مترمکعب است که در شرایط فعلی فقط ۱۱۶ میلیون مترمکعب آن پر و دارای آب است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با تأکید بر اینکه تأمین آب شرب مرکز استان با شرایط پیچیده‌ای روبه‌رو شده است گفت: مهاجرت و تجمیع نصف آمار جمعیت کل استان در مرکز استان، منجر به افزایش نیاز آبی و استفاده حداکثری از منابع شده است.

 وی افزود: این در حالی است که از ظرفیت ۵۶ میلیون مترمکعبی سد یا مچی فقط ۱۶.۸ میلیون مترمکعب استان آن دارای آب است که بیش از ۳ میلیون مترمکعب آن نیز را نیز حجم مرده و غیرقابل‌استفاده است.

 حیدری با تأکید بر اینکه زنگ خطر کم‌آبی در استان اردبیل به صدا درآمده است، ادامه داد: برداشت‌های بی حد و اندازه از آبخوان دشت اردبیل توسط چاه‌های کشاورزی طی دهه‌های گذشته باعث ازبین‌رفتن حدود یک‌سوم از منابع آب‌های زیرزمینی مرکز استان شده که به جهت این اضافه برداشت‌ها رفته‌رفته آب‌های زیرزمینی این دشت کیفیت خود را ازدست‌داده و علاوه بر خطر فرونشست دشت، در آینده نزدیک این آب حتی برای زراعت هم غیرقابل‌استفاده خواهد شد.

 وی بیان کرد: احداث تصفیه‌خانه آرسنیک‌زدایی جهت تصفیه آب چاه‌های موجود و شکستن فلزات و عناصر سنگین، انتقال آب از چشمه گر گر با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ارتقا تصفیه‌خانه فعلی از جمله طرح‌های موجود جهت جبران کمبود آب مرکز استان است.

 بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتاً مشابهی هستند، در جایگاه چهارم قرار دارد.

 انتهای پیام/