در حالی که کارشناسان محیط زیست درباره رفتار کوهنوردان برای غذا دادن به خرس قهوه‌ای هشدار داده‌اند، برخی ادعاها از برپایی تور غذادهی در دامنه سبلان خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، چند روزی است تصاویر غذا دادن به خرس قهوه‌ای در کوه سبلان خبرساز شده است و در این بحبوحه فارغ از واکنش‌های متفاوت این موضوع باعث برخی سوء استفاده‌ها نیز شده است؛ به‌گونه‌ای که برخی‌ها ادعای برگزاری تور غذادهی به خرس قهوه‌ای سبلان را در فضای مجازی مطرح کرده‌اند .

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در واکنش به ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر تور غذادهی به خرس به ایرنا گفته است: ممکن است برخی تورهای غیررسمی با هدف جلب مشتری دست به تبلیغاتی در این زمینه بزنند، اما دستور داده شده است با صفحاتی که چنین رفتارهایی را تبلیغ می‌کنند، برخورد شود.

 

به گفته قاسم‌پور طبقِ قانونِ شکار و صید، امکان اقامه دعوا علیه برپاکنندگان تورهایی که چنین برنامه‌ای داشته باشند، وجود دارد و در این زمینه حتما برخورد از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کنیم.

اظهارات مسئولین برای برخورد با برپاکنندگان تورهای غذا دادن به خرس سبلان در حالی است که بازخوردها از پخش فیلمِ غذا دادن کوهنوردان به خرس سبلان حاکی از این است که بسیاری از کاربران فضای مجازی این حرکت را ارزشمند دانسته و از زیبایی‌های تعامل انسان و حیات وحش صحبت می‌کردند؛ البته عمده این بازخوردها هم از نیت خیرخواهانه نشات می‌گیرد، این در حالیست که کارشناسان محیط زیست رفتار کوهنوردان برای غذا دادن به خرس سبلان را بسیار زیان‌آفرین برای حیوانات و مجموعه حیات وحش می‌دانند و درباره ادامه این روند هشدار داده‌اند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در گفتگو با خبرگزاری رسمی دولت، با اذعان به مخاطراتی که تعامل حیات وحش با انسان در پی دارد، گفت: نخستین آسیب غذادهی دستی به خرس این است که حیوان دست‌آموز می‌شود و بدین ترتیب این حیوان دیگر به ادامه حیات در زیستگاه خود رغبتی نشان نمی‌دهد و آینده آن از با رفتار غیرحرفه‌ای برخی‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد.

 

به گفته این کارشناس محیط زیست ممکن است در اثر رفتارهای غیرحرفه‌ای همچون عکسبرداری یا فیلمبرداری و یا نزدیک شدن به توله، خرس عصبانی شده و دست به رفتارهای خشن بزند.

 

از سوی دیگر کارشناسان محیط زیست معتقدند: حیات وحش خیابانی، متفاوت از حیات وحش غیرخیابانی است و نباید از سر دلسوزی دست به کاری بزنیم که تاثیر مخرب آن حیات وحش را بهم بزند؛ از این  رو به نظر می‌رسد برخی راهکارها از جمله دادن آگاهی‌های بیشتر از مخاطرات غذا دادن به حیوانات وحشی، مانع از وقوع چنین رفتار غیرحرفه‌ای از سوی کوهنوردان خواهدشد.

 

مدیریت پسماند در طبیعت هم موضوع دیگری است که می‌تواند در تامین امنیت حیوانات منطقه و حفظ حیات وحش آنها کمک کنند؛ چراکه  ممکن است تغذیه از پسماندها خرس را به آن نقطه کشانده باشد.

 

با توجه به حضور صدها کوهنورد و گردشگر در منطقه برای صعود به سبلان، یک موضوع کاملا ضروری این است که حریم ایمنی از خرس و زیستگاه آن به خصوص اگر دارای توله باشد، رعایت شود که طبق اعلام مسئولان مربوطه اطلاع‌رسانی‌های کافی در این خصوص صورت گرفته و مکان برخورد و تعارض انسان با خرس در مسیر صعود به سبلان به حداقل رسیده است،اما ممکن است در سایر مسیرها تغذیه دستی خرس وجود داشته باشد که آن هم مستلزم توجه گردشگران و کوهنوردان به حفظ محیط زیست و حیات وحش است.

انتهای خبر/ ش