مردعلی با ۱۱۰ سال سن مسن‌ترین پیرمرد مغانی است که چهار دختر، پنج پسر، ۲۴ نوه و ۱۰ نتیجه دارد که همگی عاشق این پیرمرد خوش‌صحبت و مهربان هستند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر به نقل از سبلان ما،   مردعلی عشقی‌پور ۱۱۰ساله است، اما چهره‌اش به فردی که یک قرن و اندی عمر کرده است، نمی‌خورد؛ مردعلی سرحال و پر از نشاط زندگی است، او همه چیز را خوب به یاد می‌آورد و اکنون در سن ۱۱۰ سالگی نه‌تنها کارهای خودش را خود به تنهایی انجام می‌دهد؛ بلکه یاریگر فامیل، دوست، آشنا و همسایه‌ها است.

مردعلی با ۱۱۰ سال سن مسن‌ترین فرد در محل زندگی است او در روستای هزار کندی بخش اسلام‌آباد شهرستان پارس‌آباد زندگی می‌کند چهار دختر، پنج پسر و ۲۴ نوه دارد و مسن‌ترین پیرمرد و خوش‌خلق‌ترین پیرمرد هزار کندی ۱۰ نتیجه هم دارد که همگی عاشق این پیرمرد خوش‌صحبت و مهربان هستند.

 حافظه مردعلی ۱۱۰ساله مغانی عین ساعت کار می‌کند

مردعلی ۱۱۰ساله مغانی حافظه‌اش دقیق عین ساعت کار می‌کند و این پیرمرد لحظه آمدن امام خمینی (ره) به ایران را خوب به یاد دارد و می‌گوید: امام خمینی (ره) که به ایران آمد خواست مراقب انقلاب و وطنمان باشیم و من این توصیه  و تکلیف را به گوش جان سپردم و تا به امروز به آن پایبند هستم.

مسن‌ترین پیرمرد مغانی می‌گوید: وقتی جنگ آغاز شد دو عدد گوسفندم را از گله جدا کردم و به پاسگاه سوء آباد دادم تا به دست جنگ‌زده‌ها برسانند.

سخاوت بر عمر می افزاید 

خانه مسن‌ترین پیرمرد مغانی که ۱۱۰ سال عمر از خدا گرفته، پر از صفا و صمیمیت است، پسرش می‌گوید: پدرم همیشه یاریگر همه است و الان وظیفه ما است که تا آنجایی که می‌توانیم به پدرمان خدمت کنیم.

دخترش مردعلی ۱۱۰ساله می‌گوید: در فقط گرفتاری و دلتنگی به آغوش پدر پناه می‌برم.

اما مردعلی عشقی‌پور ۱۱۰ساله، با قلبی مهربان و دستی سخاوت گر می‌گوید: همه اولادم و اطرافیانم به من احترام می‌گذارند و من چیزی از فرزندانم نمی‌خواهم و سلامتی‌شان بزرگ‌ترین نعمتی است که خداوند به من عطا کرده است.

خامه و روغن تولیدی عشایر راز طول عمر مسن‌ترین پیرمرد مغانی 

سخاوت، انجام فرایض دینی و استفاده از لبنیات محلی رازهای سلامتی و عمر طولانی مردعلی ۱۱۰ساله، است؛ مسن‌ترین پیرمرد مغانی می‌گوید: خامه و روغن طبیعی و خوشمزه عشایر را می‌خوردم و از گوشت گوسفندی که در ساج می‌پختیم، استفاده می‌کردم.

عروس خانواده عشقی‌پور نیز می‌گوید: ۲۵ سال است که عروس این خانواده هستم، بزرگواری، صبر و شکیبایی خصلت‌های خوبی هستند که از پدربزرگ یاد گرفته‌ام؛ پدربزرگ قلب مهربانی دارد و همیشه تکیه‌گاه خانواده و یاریگر همسایه‌ها است.

 افرادی که با عمر طولانی در اردبیل مشهور شدند

گرچه در این روزگار مردمان انگشت شماری از نعمت عمر بالای صدسال بهره‌مند می‌شوند، اما پیش‌ازاین نیز افرادی از استان اردبیل بوده‌اند که عمر طولانی بیش از یک قرن را تجربه کرده‌اند که از مشهورترین آنها می‌توان حسن نصیری آلنی ۱۱۷ساله را نام برد که در آن سن هم وضعیت جسمانی خوب برخوردار بود و چشمانش هم با عینک خوب می‌دید؛ این پیرمرد ۱۱۷ساله راز عمر طولانی خود را زندگی در روستا و انس با قرآن کریم عنوان کرده بود و گفته بود: هم اکنون نیز خواندن قرآن را ادامه می‌دهم.

عزیزالله رحیمی عسگرخانلو نیز از جمله افرادی است که عمر بیش از یک قر را تجربه کرد، این فرد از اهالی روستای قربانلوی بخش انگوت بود که پس از ۱۱۰ سال زندگی به دلیل بیماری گوارشی درگذشت.

نسا ازون بانویی است که زندگی بیش از یک قرن را تجربه کرده است وی ساکن روستای خللر گیلوان در بخش شاهرود خلخال است و در سن بالای ۱۰۰ سالگی هم وضعیت جسمانی و روانی این بانوی سالمند بسیار مناسب بود و این پیرزن با عمر طولانی بیش از یک قرنی، کارهای روزمره خود را به‌تنهایی انجام می‌داد و ۱۸ سال نیز از همسر خود بزرگ‌تر بود.

نسا ازون، مسن‌ترین زن خلخال

افزایش طول عمر به‌عنوان دستاورد نظام سلامت ایران

آمارها نشان می‌دهد که یکی از پیشرفت‌های چشمگیر ایران در حوزه بهداشت و درمان افزایش امید به زندگی است و در سال‌های اخیر امید به زندگی و افزایش طول عمر به‌عنوان دستاورد نظام سلامت ایران با سرعت بیشتر و توالی کمتر در حال افزایش است به‌طوری‌که امید به زندگی از ۶۴ سال در سال ۱۹۹۰ میلادی به ۷۵ در مردان و ۷۹ سال در زنان ایرانی در سال ۲۰۲۳ رسیده است که این آمار از میانگین جهانی هم بالاتر رفته است؛ یعنی در حال حاضر، میانگین طول عمر در ایران، ۷۷ سال اما در جهان، این رقم حدود ۷۳ سال است.

طول عمر در ایران بالاتر از میانگین جهانی

امید به زندگی، یک شاخص آماری است که متوسط طول عمر در یک جامعه را نشان می‌دهد یا به عبارت ساده‌تر، این شاخص موید آن است که از هر عضو جامعه چند سال می‌توان توقع حیات داشت که البته طبق آخرین نتایج تحقیقات علمی هرچه سطح بهداشت و درمان در جامعه‌ای افزایش یابد، متوسط طول عمر افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/