امروز فرشته‌ها بال و پر گستردند، در مهمانی 3400 لاله پرپر استان اردبیل و  آسمان به تماشای عاشقان راه حسین (ع) نشست و همنوا با آن‌ها شروع به باریدن کرد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، کنگره ملی شهدای اردبیل امروز در سالن ۶ هزارنفری رضازاده  مملو از جمعیت برگزار شد، عاشقان راه  امام حسین(ع)، خانواده های شهدا، سردار سلامی فرملانده سپاه مهمانان ویژه این گردهمایی بزرگ بودند که میزبانش خود شهدا بودند.

 

امروز بارها و بارها در طول برگزاری کنگره ملی شهدای اردبیل فریاد یا حسین (ع) جمعیت بلند شد و با چشمان بارانی به احترام مادران، پدران و خانواده شهدا  ایستادند و  ندای یا حسین(ع) سر دادند؛ اوج اشک ها زمانی بود که به صورت نمادین شهید گمنامی تشییع شد و مادر شهید اردبیلی به نیابت از مادران این سرزمین برایش مادری کرد و لالایی خواند.

امروز فرشته‌ها بال و پر گستردند، در مهمانی ۳۴۰۰ لاله پرپر استان اردبیل و  آسمان به تماشای عاشقان راه حسین (ع) نشست و  و همنوا با آنها شروع به باریدن کرد.

 

تصویرسازی از حماسه کربلا، تصویر سازی جنگ چالدران، نمایش صحنه ای “فطروس: ملک رانده شده که باشفاعت امام حسین(ع) بخشیده شد، اجرای نمایش شهید «مرحمت بالازاده»، سرود حماسی با همخوانی ۵۰۰ دانش آموز و سخنرانی سردار سلامی فرملانده سپاه،  سید حامد عاملی استاندار اردبیل و  سردار محمدی اصل فرمانده سپاه استان اردبیل و رونمایی از طرح ای اقتصادی و کتاب از جمله برنامه های اجرا شده در کنگره ملی شهدای اردبیل بود.

ملتی که شخصیت‌های بزرگ، فداکار و تاریخ‌ساز ندارد، حذف می‌شود 

سرلشگر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران پیش از ظهر امروز در اجلاسیه نهایی اولین کنگره ملی ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل به تاریخچه اردبیل در گذر زمان اشاره کرد و گفت: شهدا زیباترین  جلوه‌های ایثار، اخلاص، شهادت را به ما نشان دادند.

وی با بیان اینکه ملت ایران و مردم قهرمان اردبیل ستارگان درخشان و نورانی هستند گفت: اردبیل به زیبایی هرچه تمام‌تر توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی با مفاهیم جاودانه و واقعه ماندگار و حماسه بزرگ و مردم مومن توصیف شده است.

سردار سلامی با بیان اینکه اردبیل دارای تاریخ و حوادث بزرگ است گفت: اردبیل دارای فرهنگ غنی است.

وی با بیان اینکه اردبیل چشمه‌سار زلال مکتب تشیع، سرزمین سرداران، رزمندگان و ایثارگران، جانبازان و آزادگان است، گفت: حیات ما حیات معنوی، عزت، اعتبار و هویت ما، دین، امنیت و آرامش، پیشرفت ما همه مدیون ایثار و فداکاری جانبازان، آزادگان، رزمندگان و به‌ویژه ۳۴۰۰ لاله معطر و به معراج رفته است.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: همه ما نسل در نسل با همه وجود از دین و وطن در برابر دشمنان دفاع خواهیم کرد.

وی گفت: شهدا نه تنها برای خود جاودانگی، امنیت و حیات دائمی در پیشگاه حضرت حق فراهم ساختند بلکه برای ملت ایران جاودانگی و ماندگاری ابدی به ارمغان آوردند.

سردار سلامی با بیان اینکه هر ملتی به عناصر درخشان از تاریخ، جغرافیا و فرهنگ خود شناخته می‌شود، گفت: ملت‌هایی که شخصیت‌های بزرگ، انسان‌های فداکار و تاریخ‌ساز ندارند، سرنوشتشان به دست دیگران تعیین شده و از صفحه جغرافیای عالم حذف می‌شوند چراکه بیگانگان بر آنان مسلط شده و سرزمین‌هایشان ویران می‌شود، هویتشان به یغما رفته و دینشان از آنان گرفته می‌شود و از حقیقت، عدالت، آزادی و استقلال دور خواهند شد.

وی با بیان اینکه هر جامعه‌ای به درخشش نور قهرمانانش تابناک است گفت: بیش از ۲۳۰ هزار شهید، استوانه‌های مستحکمی هستند که بنای رفیع این کشور بزرگ و ساختمان بلند مرتبه فرهنگ و اعتقادات و باورهای آن بر اکتاف آنها استوار است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآورشد: اگر ما توسط قدرت‌ها حذف نشدیم و امروز با افتخار از مفاخر خود یاد می‌کنیم به برکت خود این شهیدان است. شهادت این عزیزان واقعه‌ای متوقف شده در تاریخ نیست ، شهید یک عنصر بر زمین افتاده در مقطعی از زمان نیست بلکه شهید یک حقیقت زنده است.

سردار سلامی با بیان اینکه شهیدان زنده‌تر از همه انسان‌های این سرزمین هستند، گفت: وقتی خداوند در قرآن شهیدان را به‌عنوان یک حقیقت زنده معرفی می‌کند پس حقیقت زندگی شهادت است و شهادت آغاز زندگی است زیرا اگر شهادت نباشد زندگی به پایان می‌رسد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بالندگی ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف جهانی اشاره کرد و گفت: اگر ما توسط قدرت‌ها حذف نشده‌ایم و روز به روز بر اقتدار و عزت ما در جهان افزوده می‌شود به برکت شهدا است و شهادت در واقع  واقعه‌ای است که در تاریخ متوقف نمی‌شود.شهادت زنده‌ترین عنصر در همه صحنه‌ها است و شهدا زنده واقعی هستند.

وی با بیان اینکه قرآن منطق حق است، گفت: قرآن با منطق حق با همه سخن می‌گوید، شهدا و حقیقت را زنده معرفی می‌کند و می گوید؛ روزی شهدا نزد خداوند متعال است و حقیقت را درک می کنند و حقیقت زندگی شهادت است و شهادت زندگی است و اگر شهادت نباشد، زندگی به پایان می‌رسد، عزت از ملت گرفته شده  و لباس ذلت بر تن ملت پوشانده می‌شود.

سردار سلامی تصریح کرد: ملتی بدون عزت زنده نیست و زندگی یعنی عزیز بودن، معتبر بودن و مستقل بودن، آزاد بودن و بر سرنوشت خود مسلط بودن است.

وی با بیان اینکه دشمنان دهه‌ها است برای تسلیم شدن و از پای درآمدن ما دست به هم داده‌اند، گفت: دشمنان دنیا را میدان ائتلاف خود علیه ملت ایران و امت اسلام قرار داده‌اند و نمی‌خواهند اجازه دهند نور خدا بر این سرزمین جلوه‌گر شود.

سردار سلامی با بیان اینکه دشمنان این ملت می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند و بر سرنوشت مسلمانان مسلط شوند گفت: دشمنان درصدد هستند اصوات نورانی وحی را در میان صدای شیطانی خود خاموش کنند تا بر مسلمانان مسلط شده و آزادانه راه بروند و برای ما مّقَدرات تعیین کنند و شیاطین جای خدا را بگیرند.

وی با بیان اینکه این تقابل از حدود چهار و نیم دهه قبل آغاز شده است، گفت: ما می‌خواهیم اسلام در سرزمین مسلمانان حاکم شود، احکام دین خدا پیاده شده و عدالت برقرار شود و کرامت انسان حفظ شود تا آزادی بشر تضمین شود.

وی به رسالت انبیای الهی اشاره کرد و گفت: رسالت انبیای الهی باز کردن غل و زنحیر اسارت از دست و پای مردمانی است که در اسارت طواغیت هستند و ما چیزی غیر از این نمی‌خواهیم.

مقابل نقشه‌های شیطانی دشمنان ایستاده‌ایم

سردار سلامی گفت: آنها می‌خواهند نقش فرعونیت را در جهان پیاده کنند و ما مصمم هستیم در مقابل این اندیشه‌های شیطانی بایستیم. البته مبارزه با فرعونیان و مستکبران کار دشواری است.

وی گفت: همان‌گونه که رهبر عظیم‌الشان‌مان در سه چهار روز گذشته به پاسداران انقلاب فرمودند دشمنان از اول توطئه کردند و با هم مجتمع شدند تا در مقابل ما فتنه‌های متناوبی را پیاده کنند؛ از جنگ داخلی تا جنگ خارجی، تکفیر و ترور، تحریم اقتصادی، عملیات روانی، جنگ شناختی و اطلاعاتی، ارعاب نظامی، تهدید به اعمال قدرت نظامی، تحمیل جنگ خارجی، آوردن هالیود به صحنه و تلاش برای تسخیر ذهن جوانان، ترور دانشمندان و تلاش برای فقیر کردن فهرستی از دشمنی‌های ممکن را ظرف ۴۵ سال اخیر اعمال کردند، اما این ملت به برکت یک رهبر روحانی بزرگ چه در دوره امام خمینی (ره) و چه در دوره نیابت رهبر عظیم‌الشان شکست‌های سهمگینی را به دشمنان وارد کرده است.

سردار سلامی گفت: آنها از هیچ عرصه‌ای از دشمنی کوتاهی نکردند؛ خیابان‌ها، دانشگاه‌ها، مهد کودک‌ها و همه جا تلاش کردند، تمام جغرافیا را به میدان جنگ علیه ملت ما تبدیل کنند و تمام اندوخته‌ها و ذخایر راهبردی خود را به صحنه آودند و در این راه تمام رسانه‌ها، ماهواره‌ها، اینترنت، شبکه‌های مجازی و شیاطین اِنسی همه را فعال کردند.

وی گفت: مقامات کشورهای غربی دل بسته بودند به اینکه این بار می‌توانند درون ملت ایران نفوذ کرده و در وحدت ملی، تجزیه و یکپارچکی کشور گسست ایجاد کنند، آنها ملت ما را نمی‌شناسند.

ملت امروز محصول تجربه‌های غم‌انگیز صدر اسلام است

به گزارش  سبلان ما، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این ملت امروز محصول تجربه‌های غم‌انگیز صدر اسلام است، مردم ایران از حوادث صدر اسلام درس‌های بزرگی گرفته‌اند، آنها آموخته‌اند اگر امام مسلمین را در محراب نماز تنها بگذارند، اشقیا بر راس او شمشیر می‌زند ، آنها حادثه غم‌انگیز مسجد کوفه را هر روز مرور می‌کنند و صحنه های عاشورا را هر روز مقابل چشمان خود می‌بینند.

سردار سلامی تصریح کرد: آنها به صحنه عاشورا نگاه می‌کنند می‌بینند که اگر قوم بی‌وفا باشد و امام خود را تنها بگذارند فرزندان حرم اسیر می‌شوند، این تجارب تلخ و گرانبها برای ملت ایران همیشه عبرت تاریخی است، ملت ایران می‌داند باید امام مسلمین را همچون نگین انگشتر زیبا در حلفه مِهر و وفا بگیرند و در مقابل دشمن بایستد.

وی با بیان اینکه دشمنان ما در حال زوال هستند و دیگر نفس و نای حرکت ندارند، گفت: شما آنها را فرسوده و خسته کرده‌اید، به آنها شکست‌های بزرگ تحمیل کرده‌اید و آرزوهای دشمنان را برای کسب یک پیروزی کوچک هم شده تا قبرستان آرزوهایشان بدرقه کردید.

اردبیل سرزمین سرهای بریده و دست‌های قطع شده است

این یادگار دوران دفاع مقدس با بیان اینکه اردبیل سرزمین ابوالفضل (ع) است گفت: حضرت ابوالفضل (ع) مظهر غیرت الهی است، مردی که در اوج تشنگی آب روی آب ریخت و در اوج عاطفه و احساس و جوانمردی مّشک آب به دندان گرفت تا برای اهل حرم آب بیاورد.

وی گفت: هر مردمی دقیقا مثل کسی می‌شوند که او را دوست دارند. هر قومی شبیه کسی می‌شود که او را دوست دارد و به او عشق می‌ورزد. مردم اردبیل ابالفضل‌العباس (ع) را به نحو متفاوتی دوست دارند و این یک واقعیت است ، پس اینها شبیه ابوالفضل العباس (ع) می‌شوند.

سردار سلامی ایثارگری های رزمندگان اردبیلی در دوران دفاع مقدس را یاداور شد و گفت: اردبیل سرزمین سرهای بریده و دست‌های قطع شده است، برای اینکه دست اسلام کوتاه نشود، بر اسلام بر پیکر اسلام باقی بماند، مردم اردبیل همانند حضرت عباس(ع) وفادار به انقلاب و هستند.

وی از وفا به عنوان مهمترین ویژگی حضرت ابوالفضل(ع) نام برد و گفت: وفا مفهوم شناخته شده صفات حضرت ابوالفضل (ع) است و امروز افتخار می‌کنیم در جمع خانواده‌های شهدا، این اسوه‌های صبر و استقامت هستیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران در پایان سخنان خود از محافل شهدا به عنوان کلاس درس معرفت و ادب نام برد و گفت: وفای عهد به پیمان و همراهی با ولایت خواسته شهدا از ما است که این خواسته در هیچ نقطه‌ای متوقف نمی‌شود.

 

اردبیل زمینه‌ساز وحدت و یکپارپگی ایران است

سید حامد عاملی استاندار اردبیل صبح امروز در اجلاسیه اولین کنگره ملی بزرگداشت ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل، گفت: شهدا انسان هایی بودند که با توکل بر خدا و ائمه اطهار(ع) از اولیای الهی و مقربان الهی شدند.

وی با بیان اینکه امروز روز عزت و افتخار دارالارشاد اردبیل است، گفت: این اجلاسیه به برکت شهدا با بارش رحمت الهی همراه است که نوید بخش رحمت الهی بر مردم استان اردبیل است.

عاملی به دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: اردبیل از سالهای گذشته در دوران صفویه زمینه‌ساز وحدت و یکپارچگی ایران شده است.

وی به نقش علما و مجاهدین در قرون گذشته اشاره کرد و گفت: اردبیل در سایه تلاش‌های عالمان و گام نهادن در مکتب تعالی‌بخش عاشورا  برای کشور عزت‌آفرین بوده است و این مهم در تاریخ ثبت شده است.

استاندار اردبیل به شهیدگاه اردبیل اشاره کرد و گفت: شهدای اردبیل از جنگ چالدران تاکنون و حتی جبهه مقاومت با نثار خون خود برای ایران عزت و اقتدار آفریدند.

وی ایثارگری‌های رزمندگان و آزادگان و رزمندگان در ۴۰ سال گذشته را یادآور شد و گفت: امروز نیز مردم اردبیل به برکت شهدا، با بصیرت والای خود  صف‌شکن و پیشتاز مقابله با جریانات هستند.

عاملی با بیان اینکه مردم دارالارشاد در خیمه شهدا جمع شده‌اند گفت: مادران شهدا با نجوای زهرای مرضیه و پدران دلشکسته شهدا همچون سروقامتان پشتیبان معنوی ملت ایران در مواجهه با فتنه‌ها هستند.

وی به همسران شهدا نیز اشاره کرد و گفت: همسران شهدا سوختند اما زینب‌وار افشاکننده توطئه‌های دشمنان شدند تا ایران سربلند الگوی جاودانگی و آزادگی ملت‌های جهان شود.

استاندار اردبیل به مکتب امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: برای ملت ایران همه روز عاشورا و همه مکان‌ها کربلا است بنابراین با بصیرت عاشورایی مقابله فتنه‌ها ایستاده‌اند.

وی به آرمان امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: ملت شجاع و با بصیر ملت ایران با الهام از یاران عاشورایی امام حسین (ع) ادامه دهنده آرمان و راه امام حسین(ع) هستند.

عاملی از شهدا به عنوان تداوم دهندگان راه شهدا نام برد و گفت: شهدا کِشتی نجات ملت در برهه فعلی هستند و با درخشش خود چراغ راه ملت در عبور از فضاهای غبارآلودی که دشمنان ایجاد کرده‌اند هستند بنابراین هرکس شهدا را الگوی خود قرار دهد رستگار خواهد شد.

مردم اردبیل پشتیبان ولایت فقیه هستند

سردار غلامحسین محمدی اصل فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) پیش از ظهر امروز در اجلاسیه کنگره ملی بزرگداشت ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل با بیان اینکه شعار ملت ایران شعر هیهات‌من‌الذله است، گفت: این شعار برگرفته از مکتب عاشورا و در تداوم راه سیدالشهدا، امام حسین(ع) است.

وی به پیشینه دارالارشاد اردبیل اشاره کرد و گفت: اردبیل در سایه عالمان و فرهیختگان خود سربازان ولایی پرورش داده امروز نیز همچون یاران انقلابی و شهدای دوران دفاع مقدس در جبهه مقاومت و دفاع از مرزهای کشور برای ایران اسلامی اقتدارآفرین و عزت‌افرین هستند.

محمدی اصل به شعار کنگره ملی شهدای استان اردبیل اشاره کرد و گفت: مردم اردبیل با شعار از کربلا تا چالدران و از چالدران تا دفاع مقدس و مدافعان حرم به جهان نشان داده و خواهند داد که با بصیرت عاشورایی خود پشتیبان ولایت فقیه هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارش کار ستاد کنگره ملی ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل پرداخت و گفت: دبیرخانه کنگره ملی بزرگداشت ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل از آذرماه ۱۴۰۰ در اردبیل آغاز به کار کرد و وجهه همت خود را با برگزاری یادواره‌ها، اجلاسیه‌ها به کار خود ادامه داد.

وی به آیات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: زمین پاک و طاهر میوه و ثمره عالی می‌دهد.

فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) به شهدای والامقام دارالارشاد اردبیل از اقشار مختلف اشاره کرد و گفت: اردبیل با اعزام قهرمانان ۱۲ تا ۶۷ ساله خود ۴۰ شهید ۱۳ ساله تقدیم نظام و انقلاب اسلامی که شهید مرحمت بالازاده نمونه این شهدای والامقام است.

وی با بیان اینکه مرحمت بالازاده از دیار سبلان حکایت قاسم‌های شهدای کربلای ایران است، گفت: شهید مرحمت مجوز حضور خود در جبهه را از رهبر معظم انقلاب اسلامی که رئیس جمهور وقت بودند  اخذ کرد و این در تاریخ دفاع مقدس بی‌بدیل است.

محمدی اصل خاطرنشان کرد: شهید بالازاده در نهایت در اسفند سال ۶۳ بعد از حضور در ۶ عملیات بزرگ در سن ۱۴ سالگی در عملیات بدر به شهادت رسید.

وی به شهید والامقام خلبان قهرمان غفور جدی اشاره کرد و گفت: این شهید پرافتخار دارالارشاد اردبیل در اوایل اغاز جنگ تحمیلی در ۴۵ روز اول با ۸۰ پرواز عملیاتی ضمن اقتدارآفرینی برای ایران، ترس و دلهره به ارتش از بن تا دندان مسلح رژیم بعث انداخت.

وی با بیان اینکه شهید غفور جدی در آبان ۵۹ به شهادت رسید به وصیت‌نامه این شهید والامقام اشاره کرد و گفت: جمله ماندگار دوست دارم کفنم پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد، عشق و وفاداری ملت ایران به ویژه شهدا را به وطن اثبات و ماندگار کرد.

این یادگار دوران دفاع مقدس رشادت‌های سردار شهید داور یسری از افتخارآفرینان دارالارشاد اردبیل در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را یاداور شد و گفت: شهید یسری با اینکه عضو دفتر نمایندگی امام خمینی (ره) در ستاد مرکزی سپاه پاسداران بود در جبهه حضور یافت و بعد از ۶ بار مجروحیت در کربلای ۵ هنرمندانه به شهادت رسید.

وی رشادت‌های شهید شاپور برزگر، شهید ابوالفضلی دارالارشاد اردبیل را یاداور شد و گفت: این فرمانده مقدر گردان عملیاتی لشگر عاشورا علی‌رغم قطعی دست به جبهه بازگشت و قهرمانه به شهادت رسید.

محمدی اصل در ادامه سخنان خود وصیت‌نامه دانشجوی شهید عمران پستی را متذکر شد و گفت: این دانشجوی شهید که از اعضای تسخیر لانه جاسوسی بود در دوران دفاع مقدس و فرمانده گردان حبیب‌بن مظاهر بود  سرانجام در طلائیه پس از رشادت‌ها به شهادت رسید.

وی در ادامه سخنان خود ایثار و فداکاری‌های شهدای زن را متذکر شد و گفت: روستای نیارق اردبیل از جمله روستاهای شهیدپرور ایران اسلامی است که با تقدیم ۱۷ شهید برای استان اردبیل عزت‌آفرینی کرد.

فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) در ادامه سخنان خود ضرورت اهمیت پاسداشت مقام شهدا و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه را متذکر شد و گفت: فرهنگ ایثار و شهادت صیانت‌کننده کشور از بلاها و توطئه‌های دشمنان است.

وی به اقدامات ستاد کنگره ملی بزرگداشت ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل اشاره کرد و گفت: برگزاری بیش از ۲ هزار یادواره و اجلاسیه شهدا در شهرها و روستاها و منازل خانواده شهدا، دیدار با خانواده‌های شهدا، ایثارگران، برگزاری ۱۵۰ نمایشگاه عکس، مسابقات و جشنواره‌های متعدد علمی، فرهنگی، ورزشی، محافل انس با قرآن کریم، شب شعر، روایتگری، خاطره‌گویی، تالیف و چاپ کتاب، پویانمایی، تولید مستند و نماهنگ به تعداد ۱۸۶ مورد، ۱۵۶ کتاب،۶۲ کتاب صوتی، سرگذشت پژوهی شهدا، طراحی تمبر یادبود، تابلو فرش مزین به تصاویر شهدا، تشکیل ۱۴۵ گروه سرود، تولید و پخش ۹۶۰ برنامه رادیویی و تلویزیونی، احداث پروژه‌ها، یادمان‌ها، المان‌های شهدا، راه‌اندازی موزه شهدا، کمک مومنانه، اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند، اکرام ایتام، آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد مالی، طرح‌های اشتغالزایی، ایستگاه سلامت و کاشت نهال به نام شهدا از جمله اقدامات ستاد برگزاری کنگره ملی ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل است.

وی در پایان سخنان خود بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران را یاداور شد و گفت: اثرگذاری سپاه در جذب جوانان و تکریم شهدا، تربیت نیروهای تراز انقلاب بصورت دائمی ادامه خواهد یافت.

مشروح سخنرانی‌های انجام شده در کنگره ملی شهدا از پایگاه خبری سبلان ما در این خبر درج شده است.

انتهای پیام/