معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: به دلیل کاهش بارندگی‌ها و افت ذخیره آب سد یامچی، در صورت تداوم روند مصرف فعلی آب و عدم مدیریت آن، شهروندان اردبیل در تابستان با کمبود آب آشامیدنی مواجه خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر،  به نقل از ایرنا،  حمید فضایلی روز شنبه در قرارگاه تامین آب اردبیل با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی سطح بارش‌ها در سال آبی جدید نسبت به دوره بلندمدت اظهار کرد: با استمرار وضعیت موجود و نبود منابع آبی جایگزین، کمبود و قطعی آشامیدنی شهر اردبیل در مرداد و شهریور محتمل است و از الان باید برای تابستان پیش رو تمهیدات لازم اتخاذ شود.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از بروز تنش آب در مرکز استان، تامین آب از طریق حفر چاه جدید و استفاده از چاه‌های آب موجود با کاربری‌های متفاوت با لحاظ وضعیت کیفیت و سلامت آنها در دستور کار قرار گرفته است.

نیازمند منابع جدید آب هستیم

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه برای دستیابی به آب مطمئن و پایدار نیازمند تامین آب از منابع جدید هستیم، افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده و صرفه جویی شهروندان امیدواریم این شرایط بحرانی را پشت سر بگذاریم.

فضایلی بیان کرد: نیاز آب آشامیدنی شهر اردبیل ۲ هزار لیتر بر ثانیه است که در حال حاضر هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه آن از طریق سد یامچی و مابقی از طریق چاه‌های آب موجود تامین می‌شود که با پیش بینی‌های انجام شده مقدار آب سد یامچی کفاف ماه‌های گرم سال را نخواهد داد.

وی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب آشامیدنی در اردبیل گفت: در صورت نبود همکاری مردم در رعایت الگوی مصرف آب، در ماه‌های گرم سال با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: کاهش چشمگیر میزان بارندگی و نبود پوشش مناسب برف در ارتفاعات، آورد رودخانه بالیخلو به عنوان منبع تامین آب مخزن سد یامچی را تحت الشعاع قرار داده و همین میزان هم روز به روز در حال کاهش است.

وی با بیان اینکه سد یامچی مهمترین منبع تامین آب شرب مرکز استان است، افزود: افت محسوس تراز آب سد یامچی و تشدید این روند جهت تامین آب مطمئن و پایدار نیازمند همکاری مردم و دستگاه‌های مسئول است.

به گزارش ایرنا حوضه آبریز یامچی به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین آب آشامیدنی شهر اردبیل در وسعت حدود ۷۲۵ کیلومترمربع دارای پنج سرشاخه لای چای، نیرچای، امام چای، مشتقین چای و جوراب چای است که پس از به هم پیوستن این آبراهه‌ها در محل ساختگاه سد یامچی، رودخانه بالیخلی چای را تشکیل می‌دهند.

این سرشاخه‌ها و انشعابات از ارتفاعات کوه سبلان سرچشمه گرفته و در امتداد و جهت غرب به شرق استان و با عبور از مرکز شهر اردبیل به رودخانه قره‌سو می‌پیوندد.

انتهای پیام/