اجرای طرح فرد و زوج برای ترافیک وحشتناک اردبیل در این مقطع زمانی، آیا نسخه شفابخش  است یا  فقط مُسَکِن مقطعی برای کم رنگ کردن درد خواهد بود. 

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، طرح زوج و فرد مرهم و راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است البته شلوغی معابر هم می‌تواند دلیلی بر اجرای این طرح باشد؛ طرح زوج و فرد همان‌طور که از نامش پیداست زوج یا فرد بودن عدد مربوط به آخر پلاک شما (قسمت سه‌رقمی)، مجوز تردد خودروی شما در مکان‌های شامل این طرح است برای مثال خودروهایی که شماره پلاکشان زوج است، روزهای زوج شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در محدوده طرح زوج و فرد می‌تواند تردد کند و شماره پلاک‌های فرد در روزهای فرد حق تردد در محدوده طرح زوج و فرد را دارد.

حالا اگر به هر دلیلی در روزهای غیرمجاز به منطقه طرح زوج و فرد وارد شدید، جریمه می‌شوید، البته خودروهای حمل‌ونقل عمومی، خودروهای اورژانس و تأمین امنیت از این طرح معاف است و به غیر اینها همه ملزم به رعایت طرح زوج و فرد برای تردد خودروهایشان در محدوده مشخص شده این طرح هستند و هر خودرو ۲۰ روز در فصل می‌تواند به طور رایگان وارد محدوده طرح شود.

طرح زوج و فرد تبصره‌هایی نیز دارد از جمله اینکه در روزهای تعطیل رسمی، هیچ‌گونه طرح ترافیکی از جمله طرح آلودگی هوا اجرا نخواهد شد؛ اما درباره اینکه چرا این تدبیر برای شهر اردبیل اتخاذ شده و کی و چه زمانی طرح زوج و فرد در شهر اردبیل اجرایی می‌شود، رئیس پلیس راهور استان اردبیل گفته است: طرح زوج و فرد شهر اردبیل در شورای ترافیک تصویب و مجوز آن از وزارت کشور اخذ شده و پلیس راهنمایی‌ورانندگی آماده اجرای این طرح است.

فتاحی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیمای اردبیل، در خصوص زمان اجرای طرح زوج و فرد در شهر اردبیل و محدوده اعمال این طرح بیان داشت: طرح زوج و فرد پس از تکمیل زیرساخت‌های مانیتورینگ و دوربین‌های میدانی توسط شهرداری، در هسته مرکزی شهر اردبیل اجرا خواهد شد.

طبق گفته رئیس پلیس راهور استان اردبیل وجود ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف اداری، سیاسی، فرهنگی و همچنین مطب پزشکان فاقد پارکینگ، از مهم‌ترین علل ایجاد ترافیک در هسته مرکزی شهر اردبیل است.

عدم رعایت قوانین راهنمایی‌ورانندگی، پارک‌های دوبل و سوبل، خیابان‌های کم‌عرض، خودروهای تک‌سرنشین وانت‌بارهای کالا فروش از دیگر عوامل ایجاد شلوغی و ترافیک در وسط شهر اردبیل هستند که باید برای این مشکلات هم تدابیر خاص اندیشیده شود چرا که تجربه ثابت کرده است برای بهبود یک وضعیت، همه دلایل دخیل در آن باید مدنظر قرار بگیرد.

باید توجه داشت که تقاضای سفر و تردد با اهداف کاری، تحصیلی، تفریحی و خرید به هسته شهر اردبیل اتفاق می‌افتد و تنها با اجرای طرح زوج و فرد نمی‌شود از شلوغی مرکز شهر کاست؛ بلکه باید یک‌رشته زیر ساخت‌ها هم‌زمان با اجرای این طرح ایجاد شود، چراکه تأمین زیرساخت‌ها در شهر گردشگرپذیر، حرف اول را می‌زند.

به اذعان برخی کارشناسان، خیابان‌های اردبیل ۵۰ سال قبل برای ۶۰ هزار خودرو طراحی شده است؛ اما اکنون باتوجه‌به تردد ۲۰۰ هزار خودرو، ترافیک و شلوغی در این خیابان‌ها مسئله غیرعادی نخواهد بود و در کنار این مسئله، حجم ورودی گردشگران در ایام مختلف سال به اردبیل را هم باید در نظر گرفت و همچنین باید توجه داشت که نبود پارکینگ به‌اندازه کافی در سطح شهر به‌ویژه در مرکز شهر اردبیل موجب سرگردانی رانندگان برای یافتن جای پارک شده و منجر به افزایش ترافیک شهری می‌شود.

حال این گذشت زمان و تدابیر اتخاذ شده هم راستا برای این تصمیم است که ثابت خواهد کرد؛ اجرای طرح فرد و زوج برای ترافیک وحشتناک اردبیل در این مقطع زمانی، آیا نسخه شفابخش  است یا  فقط مُسَکِن مقطعی برای کم رنگ کردن درد خواهد بود.

اوج ترافیک در شهر اردبیل در ساعت‌های ۷.۵ تا ۸.۵ صبح، ۱۱ تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه ظهر و ۱۷ تا ۲۰ غروب در اردبیل اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام /