هرکس هر اندزه که در توانش است در برپایی این محافل شرکت می‌کند، یکی آب خالی می‌دهد به احترام لب‌تشنگان کربلا، آن یکی چای و خرما و دیگری سفره پهن می‌کند اما هیچ کس نمی‌گوید روضه من؛ این مراسم عزاداری و روضه‌های خانگی فقط و فقط به عشق امام حسین (ع) و یارانش برپا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، نزدیک پنجاه روز است که از هر کوی برزن در اردبیل که رد می‌شوی، پرچم روضه‌ها برپاست و روضه‌خوانان از حماسه کربلا، می‌گویند.

فرقی نمی‌کند سن و سالت چقدر باشد یا اصلا چکاره‌ای؛ همه و همه بر سر سفره خان حسین (ع) جمع می‌شوند از همان کودکی از وقتی قنداقی بودند، تا وقتی که برف کهنسالی به چهره‌اش نشسته باشد.

حتی اندازه وسع مالی خانواده‌ها هم در برپایی روضه‌ها در اردبیل مهم نیست، هرکس هر اندزه که در توانش است در برپایی این محافل شرکت می‌کند، یکی آب خالی می‌دهد به احترام لب‌تشنگان کربلا، آن یکی چای و خرما و دیگری سفره پهن می‌کند اما هیچ کس نمی‌گوید روضه من؛ این مراسم عزاداری و روضه‌های خانگی فقط و فقط  به عشق امام حسین (ع) و یارانش برپا می‌شود و صاحب اصلی روضه‌ها هم خود آقا است؛ برای همین است که درِ خانه‌ها در اردبیل به روی عزاداران حسینی باز است.

۶۰ روز متوالی روضه خانگی در اردبیل از صبح روز اول محرم شروع می شود و تا  پایان ماه صفر ادامه دارد و این روند سال‌های سال است که همچنان تداوم دارد.

جمیله خانم یادش نمی آید کی و کجا برای اولین بار پایش به مراسم عزاداری حسین باز شد؛ اومی گوید شاید از همان روزهای نخست بدو پیدایشم، آن‌جا که مادرم هفته‌ای یک بار به مراسم روضه خوانی می رفت…

این بانوی اردبیلی که قدمت روضه‌های خانگی اش،  بیش از ۷۳ سال است و  پس از مادر شوهر او روضه‌های خانگی را برپا می‌کند، می گوید: کودکان این دیاربا روضه و روضه‌خوانی غریبه نیستندو از کودکی با اسم امام حسین (ع) بزرگ شده‌اند و از آن موقع که خودشان را شناخته اند سیاه پوش ائمه علی‌الخصوص سرور و سالار شهیدان بوده‌اند،

دختر این مادربزرگ اضافه کرد: تا جان در بدن داریم این روضه‌های خانگی نیز برپا می‌شود و بعد از ما نیز فرزندانمان  این مراسم را برپا خواهند داشت.

دختر جوانی که در روضه شرکت کرده، می‌گوید: این روضه‌های خانگی فقط برای گریاندن نیست و  رسالت این روضه‌ها جاری و ساری کردن سبک زندگی اهل بیت در زندگی کنونی ما است .

کنعانی روضه‌خوان این خانه که بیش از دو دهه است، در این منزل روضه‌خوانی می‌کند ، می‌گوید:  روضه خانگی هم از لحاظ استحکام خانواده و هم از لحاظ معنوی بسیار تاثیر گذار است .

امامنابع تاریخی زمانپیدایش این روضه‌های خانگی در اردبیل را به زمان صفویان نسبت می‌دهند و برپایی باشکوه این مراسم  در خاستگاه شیعه را  از جمله مظاهر دلدادگی مردم اردبیل به اهل بیت پیامبر اسلام برمی شمارند.

مردم این دیار که ارادتشان به حضرت اباالفضل(ع)، علمدار کربلا زبانزد خاص و عام است تحت هیچ شرایطی از برپایی محفل نورانی روضه خوانی دل نکنده‌اند و این روزها  نیز برپایی مجالس روضه‌خوانی یکی از مهمترین محفل های اجتماعی زنان اردبیلی شناخته می‌شود.

روضه‌های خانگی در اردبیل علاوه بر ماه محرم و صفر در ماه های دیگر سال نیز برپا می‌شود و معمولا پنجشنبه‌ها  و سه‌شنبه‌ها  اگر در خانه‌ها هم نباشد در حسینیه‌ها و مساجد برپا می‌شود تا  این روضه‌ها  زینب گونه پیام‌رسان حماسه کربلا باشند و پیام  آزادگی و «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه» امام حسین (ع)  را تا ابد در اذهان زنده نگه دارند.

انتهای پیام/