یین رغائب از سنت‌های دیرینه شیعیان آذربایجان است که در آن، یاد عزیزان ازدست‌رفته گرامی داشته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، امشب؛ اولین شب جمعه ماه رجب و شب آرزوها است و مردمان هر منطقه، آئینی خاص در این لحظات زیبا دارند.

طبق اسناد تاریخی  و آنچه که در کتاب «تاریخ و جغرافی دارالسلطنه تبریز نوشته شاهزاده نادر میرزا – ص ۳۰۸»، آمده است: «چون پنج‌شنبه اول رجب رسد، لیله الرغایب باشد.» آیین رغائب از سنت‌های دیرینه شیعیان آذربایجان است که در آن، یاد عزیزان ازدست‌رفته با پختن انواع حلوا و غذاها و نیز با شستن قبر آن‌ها و خواندن فاتحه گرامی داشته می‌شود.

مراسم رغائب که به جشن آرزوها معروف است در شهر کلور استان اردبیل و در بین هم‌وطنان تات زبان با سبک و سیاق خاصی برگزار می‌شود؛ جشن آرزوهای کلوری‌ها از ۹ صبح روز لیله‌الرغائب و در جوار امام زاده عبدالله آغاز می‌شود و در چنین لحظاتی همه مردم آبادی‌های اطراف به امید برآورده‌شدن آرزوهایشان در محل امامزاده عبدالله شهر کلور گرد هم می‌آیند، دعا می‌کنند، خیرات می‌دهند و در کنار یکدیگر روز شادی را سپری می‌کنند.

احیای برخی بازی‌های محلی و قدیمی و اجرای نمایش از جمله برنامه‌های جشن رغائب کلوری‌ها است؛ کمربند بازی که در زبان محلی به آن «قیش مزا» می‌گویند از بازهای پر طرفداری است که در جشن آرزوها در امام زاده عبدالله کلور اجرا می‌شود و مردان بسیاری با شور و هیجان در این بازی‌ها شرکت می‌کنند.

برپایی مسابقه کُشتی و معرکه‌گیری نیز از دیگر برنامه‌های برپا شده در جشن رغائب در امام زاده عبدالله کلور است که در سال‌های اخیر این بخش کم‌رنگ‌ و رو به فراموشی است.

زنان، دختران کلوری برنامه‌ای ویژه‌تر هم در جشن آرزوها برپا می‌کنند، آنها با پوشیدن لباس‌های نو و رنگارنگ و نمایش جلوه‌هایی از نشاط، شادمانی و سبک و سیاق زندگی مردمان این خطه از ایران‌زمین، مطابق آئینی که از سال‌های بسیار دور در سینه‌هایشان به‌یادگارمانده، مشغول سوزن زدن و شعر گفتن می‌شوند که اغلب شعرها هم از دیوان حافظ است.

و مادران کلوری اما بنا به‌رسم به‌یادگارمانده از آباء و اجدادشان در روز جشن آرزوها، از دوغ کره درست می‌کنند و هنگام دوغ زدن لالایی‌های محلی می‌خوانند در حالی کودکانشان به‌دور آنها می‌دوند و البته تازه‌عروس و دامادها هم پای ثابت این جشن هستند و در جشن آرزوها هم نامزدها برای هم تحفه می‌فرستند و فرستادن حلوا در این روز به خانه نامزدها از ضروری‌ترین امور است.

مردان و زنان کلوری که شب تا صبح را برای برآورده‌شدن حاجت‌هایش دعا کرده‌اند، در روز رغائب آدینه شادی را سپری می‌کنند و با برپای جشنی به مدت یک روز کامل در کنار یکدیگر، هم خیرات می‌دهند تا ثوابش اموات برسد و هم با بازی، نمایش، شعر و پخت انواع غذاهای محلی فرهنگ و سنت‌های مردمان این خطه از ایران را به نمایش می‌گذارند.

آیین رغائب که به جشن آرزوها نیز موسوم است، در سایر مناطق آذربایجان نیز رواج دارد و به اسم «رغییب» و یا «اولوللر بایرامی» یا «جشن مردگان» نامیده می‌شود. این آیین ویژه همه ساله از نخستین ساعات شامگاه پنجشنبه اول ماه رجب و با حضور بستگان بر سر مزار نزدیکان و با خیرات کردن خرما و حلوای مخصوص آمرزش درگذشتگان آغاز می‌شود.

انتهای پیام/