خبرهای تأیید نشده اما گاه‌وبیگاه ارتباط افزایش بیماری و سرطان با آلودگی رود ارس بر عمق نگرانی ایرانیان ساکن در حاشیه رود ارس می‌افزاید و در چنین شرایطی است اگر اقناع افکار عمومی به‌درستی صورت نگیرد تکرار شایعه‌ها و شائبه‌ها دور از انتظار نیست.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، سال‌هاست آلودگی رود ارس مطرح است؛ این شائبه با انتشار مقاله روزنامه «پیام ما» در ۲۸ خردادماه امسال مجدد در کانون توجه عموم قرار گرفت و این خبر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارجی بازتاب ویژه داشت و در نهایت در واکنش رسمی به این موضوع در توضیحات مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور آمد: باتوجه‌به نگرانی‌های ایجاد شده در بین هم‌وطنان ساکن اطراف رود ارس، مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور تأکید می‌کند که رود ارس به‌صورت دوره‌ای پایش پرتوی می‌شود. بر اساس اعلام این مرکز، در آخرین پایش پرتوی صورت‌گرفته، آلودگی به مواد پرتوزا در رودخانه ارس رویت نشده است.

 

گرچه اعلام نظر رسمی مسئولان در خصوص ادعاهای مطرح شده درباره آلودگی ارس به مواد رادیواکتیو، تا حدودی از جو نگرانی‌های موجود کاست؛ اما همچنان به دلیل باورپذیری برخی اطلاعات نادرست که در اثر عدم ارائه و به‌موقع اطلاعات در بین مردم شکل‌گرفته، شایعه آلودگی ارس و تأثیر آن بر سلامتی مردم منطقه به‌ویژه در استان اردبیل موردی است که همچنان محل جولان برخی شایعات است؛ به‌گونه‌ای که وقتی هر خبری از آلودگی ارس اعم از آلودگی معدنی و صنعتی و. انتشار می‌یابد به‌نوعی باورپذیری این مطلب را در بین مردم زیاد می‌کند که خبر اصلی کتمان شده و این به سلب اعتماد منجر می‌شود.

 

اما واقعیت چیست؟ علی حیدری اناری روز چهارشنبه هشت آذرماه ۱۴۰۲ در جلسه معارفه و تودیع مدیر امور آب منطقه مغان با اشاره به وجود شایعاتی مبنی بر آلودگی رادیواکتیو رود ارس افزود: طبق تحقیقات و آزمایش‌ها انجام شده توسط سازمان انرژی اتمی و نهادهای بهداشتی وجود مواد رادیواکتیو در رود ارس تأیید نشده، فاصله زیاد و قدرت خود پالایی رودخانه در طول مسیر نیز بر افزایش ضریب سلامت آب رود ارس تأثیرگذار است.

 

وی راهبرد اول شرکت آب منطقه‌ای اردبیل را تأمین آب مطمئن و پایدار در استان عنوان کرد و گفت: آب آشامیدنی شهرستان‌های شمال استان در حال حاضر از رود ارس تأمین می‌شود که برای افزایش ضریب پایداری در این شهرستان‌ها دستور تخصیص آب از سد عمارت به این شهرستان‌ها اخذ و عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

 

نگرانی از آلودگی آب ارس به دلیل ریختن پساب به این رودخانه سال‌هاست که یکی از دل‌مشغولی‌های اصلی حاشیه‌نشینان کرانه‌های ارس در ایران است و خبرهای هرچند تأیید نشده؛ اما گاه‌وبیگاه ارتباط افزایش بیماری و سرطان با این آلودگی به‌ویژه سرطان معده در بین ایرانیان ساکن در حاشیه کرانه‌های ارس بر عمق این نگرانی می‌افزاید و در چنین شرایطی است که اقناع افکار عمومی به‌درستی صورت نمی‌گیرد و تکرار شائبه‌ها دور از انتظار نیست.

 

پیش‌تر اعلام شده بود که «مرکز نظام ایمنی کشور به‌زودی یک ایستگاه پایش آنلاین آب در محدوده مورد اشاره نصب خواهد کرد تا پایش‌ها و بررسی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود» تا راه تکرار این شائبه‌ها برای همیشه بسته شده و از آن مهم‌تر، موضوع حیاتی سلامت آب رود ارس به نوعی تضمین گردد.

 

انتهای پیام/