در روزهای گرم امسال برخی هشدارها مکرر تکرار می‌شود، اما تکرار مکررات نیز افاقه نمی‌کند و همچنان هستند کسانی که مدیریتی بر مصرف برق خود ندارند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر،  در روزهای گرم امسال برخی هشدارها مکرر تکرار می‌شود، اما تکرار مکررات نیز افاقه نمی‌کند؛ مثلاً  همین چند روز پیش بود که با افزایش بی‌سابقه دمای هوا و متعاقب آن بالارفتن مصرف برقِ شهروندان در روزهای گرم سال، شرکت توزیع برق اردبیل نسبت به مدیریت مصرف برق شهروندان هشدار داد.

قدیمی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اردبیل گفت: این روزها، با افزایش بیش از ۱۰ درصدیِ مصرفِ برق در استان اردبیل، روبه‌رو هستیم؛ اما در این شرایط بی‌برقی، بد مصرفی برخی‌ها هنوز هم ادامه دارد و همچنان هستند کسانی که خواسته یا ناخواسته با چشم‌پوشی از یک سری عواقبِ بد مصرفی، مدیریتی در مصرف برق خود ندارند.

راه دوری نرویم در همین شهر بسیار زیبا و توریستی اردبیل گذرت که به بازار بیفتد و مغازه‌های پرطمطراقش، قدری با آنچه در صرفه‌جویی برق در این روزهای گرم تابستان لازم داریم، فاصله هست؛ وسط روز، هوا روشن و مغازه‌های با لامپ‌های پر نور و روشن! حتی محوطه جلوی مغازه‌ها راهم چراغانی کرده‌اند آن‌هم در روزهایی که پی‌درپی نسبت به صرفه‌جویی در مصرف برق هشدار داده می‌شود.

 

البته برای برخی روشنایی‌ها، که در شرایط بی‌برقی فعلی نباید باشد، دلایل مختلف و استدلال‌های عجیب‌وغریبی وجود دارد!

یک مغازه‌دار جوان اردبیلی که اتفاقاً همه چند لامپ مغازه‌اش روشن است، می‌گوید: علت روشن‌کردن لامپ در وسط روز به‌نوعی، روشی برای جذب مشتری بیشتر است؛ نورپردازی تأثیر بسزایی در جذب مشتری دارد و اگر مغازه تاریک باشد به چشم نمی‌آید و مشتری جذب مغازه ما نمی‌شود و برای همین است که در ساعات اوج فروش باید هالوژن‌های مغازه روشن باشد.

بدیهی است که همگان قبول دارند که نورپردازی نقش اساسی در افزایش فروش، جذب مشتری و بهتر نشان‌دادن محصول ایفا می‌کند؛ اما نکته مهم استفاده درست از این روش جذاب جذب مشتری است، به‌گونه‌ای که طبق آنچه که کارشناسان حوزه برندینگ و نور می‌گویند نورپردازی باید با معماری و نوع محصول هم مطابقت داشته باشد و این بدین معنا است که اگر برق کافی هم داشته باشیم نباید نورپردازی مغازه‎ها یکی باشد؛ مسئله‌ای که در اکثر موارد در نورپردازی‌های مغازه‌های شهر ما دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد فقط روشن‌کردن لامپ‌های بیشتر برای جذب مشتری مدنظر است.

مغازه‌دار دیگری که در دمای ۳۵ درجه‌ای، کولر را خاموش کرده، می‌گوید: در این هوای گرم که مشتری کم است و مدام هشدار احتمال قطعی برق داده می‌شود فقط یک لامپ در مغازه روشن می‌کنیم، چراغ قسمت‌هایی از مغازه که نیاز نداریم معمولاً خاموش است؛ لامپ همین گوشه از مغازه که حکم انباری برای ما دارد و رفت‌وآمد در آن کم است، بیشتر اوقات خاموش است در زمان ضرورت روشن می‌شود.

این مغازه‌دار ادامه داد: کولر مغازه تاحدامکان استفاده نمی‌شود و شب‌ها که هوا خنک‌تر است کولر را خاموش می‌کنیم و در گرما نیز کولر را در دور کند می‌گذاریم.

وی معتقد است در این شرایط گرما که احتمال قطعی برق به سبب بالارفتن مصرف در اردبیل، بیشتر شده است بایستی همه از کوچک و بزرگ قدر نعمت برق را بدانیم و با یک سری تغییرات ساده در زندگی تا حد ممکن در صرفه‌جویی مصرف برق سهیم باشیم.

حسین قدیمی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار سبلان‌ما، با اشاره به افزایش مصرف برق در روزهای گرم تابستان و لزوم صرفه‌جویی مصرف برق در استان اردبیل، اظهار داشت: مصرف برق شهروندان اردبیلی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۰درصد افزایش دارد و پیک مصرف ما در استان به ۴۷۰ مگاوات افزایش‌یافته است که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش مصرف داریم و برای اینکه برق مداوم و پایدار داشته باشیم باید ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته باشیم.

وی تاکید دارد: با افزایش بی‌سابقه دمای هوا و متعاقب آن بالارفتن مصرف برق، شهروندان باید در روزهای گرم سال توجه ویژه به مدیریت مصرف برق داشته باشند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اردبیل گفت: ساعت پیک مصرف ما در استان اردبیل ساعت ۱۱ تا ۱۷ روز و پیک شب ساعت ۲۰ تا ۲۳ است و از مشترکین درخواست داریم در زمان پیک مصرف برق از لوازم برقی پرمصرف استفاده نکنند و استفاده از این لوازم را به ساعت ۱۰ شب تا ۱۰ روز موکول کنند.

قدیمی اضافه کرد: سال قبل پیک مصرف در کل کشور در یک روز اتفاق افتاد که حداکثر پیک مصرف ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود که امسال با سال گذشته تفاوت دارد و تداوم دما موجب تداوم افزایش مصرف برق شده است.

وی تصریح کرد: به‌ازای هر درجه افزایش دما یک هزار و ۸۰۰ مگاوات افزایش برق داریم؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود در ساعات اوج مصرف که بار مصرفی شبکه برق به حداکثر مقدار خود می‌رسد مشترکین با ایجاد تغییرات ساده در چگونگی مصرف برق، به بهینه‌سازی و کاهش مصرف برق شبکه کمک کنند.

خلاصه کلام اینکه خاموشی بهای فراموشی است و در این شرایط بی برقی باید توصیه‌های برقی را جدی گرفت.

انتهای پیام/