این روزها مشگین شهر که با خروش چشمه‌هایش معروف است و داغ‌ترین چشمه آبگرم جهان را در دل خود دارد، با تنش آبی مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر،  مشگین‌شهر، شهرستانی ۱۵۵ هزارنفری است که در دامنه کوه سبلان قرار دارد؛ این روزها این نقطه از منطقه زیبای آذربایجان که با خروش چشمه‌هایش معروف است و داغ‌ترین چشمه آبگرم جهان را در دل خود دارد، با تنش آبی مواجه است؛ خشکسالی‌های متوالی و مکش بیش از حد شیره جانِ زمین، باعث شده تا عطش تشنگی همچون آتشی بر این منطقه مستولی شود.

ارسلان فرجی، مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر درباره راه علاج بی‌آبی مشگین‌شهر، به  ایرنا گفته است: درصورتی‌که وضعیت شبکه توزیع آب در مشگین‌شهر تغییر نکند، حتی اگر کل آب رودخانه خیاوچایی در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار بگیرد، جوابگوی نیاز آبی این شهرستان نخواهد بود.

این مسئول تأکید دارد: در صورت اصلاح شبکه توزیع آب و جداسازی نیاز مصرفی مردم در آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت، کمبودی در تأمین آب آشامیدنی شهرستان مشگین‌شهر وجود نخواهد داشت.

اظهارات این مسئول برای ساماندهی شبکه توزیع آب در مشگین شهر و استفاده درست و به جا از آب تصفیه شده، در صورتی است که اکنون آب کشاورزی و صنعت این شهرستان از تصفیه‌خانه آب مشگین‌شهر تأمین می‌شود و تمامی اضافه برداشت‌ها، کارگاه‌های صنعتی، ماسه‌شویی‌ها و کارگاه‌های بلوک‌زنی از آب تصفیه شده، استفاده می‌کنند که طبق اعتقاد کارشناسان این روند سبب تشدید تنش آبی در این شهرستان شده است.

بر اساس آمارها مصرف سرانه آب در مشگین‌شهر ۲۱۷ لیتر در ثانیه است که با درنظرگرفتن هدررفت شبکه، باید حداکثر نیاز مصرف سرانه ۲۳۰ لیتر در ثانیه ‌باشد و این در حالی است که به طور متوسط بیش از ۴۲۰ لیتر در ثانیه آب از رودخانه خیاوچایی وارد تصفیه‌خانه مشگین شهر می‌شود و این به معنی آن است که شهروندان مشگین‌شهری بیش از میزان سرانه، آب مصرف می‌کنند .

مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر پیش‌تر اعلام کرده بود که شهروندان مشگین‌شهر بیش از ۱.۵ برابر سرانه، آب مصرف می‌کنند و باید از این ماه میزان مصرف آب را مدیریت کنیم تا دچار تنش آبی نشویم.

طبق اظهارات این مسئول در سال‌های اخیر فقط برای تأمین آب در منطقه مشگین شهر برنامه‌ریزی شده اما در توزیع آب اقدامات خوبی صورت نگرفته که ضروری است آب بخش صنعت و کشاورزی از طریق پساب‌ها تأمین شود.

 

وی اضافه کرد: دبی پایه رودخانه خیاوچایی در محل آبگیر در فصل زراعی و تابستان به ۶۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسد  که  با برداشت آب موردنیاز شهری، میزان آب در پایین‌دست رودخانه به کمتر از ۲۰۰ لیتر در ثانیه خواهد رسید.

 

با وضعیت قطعی مکرر آب در مشگین‌شهر که صدای مردم را درآورده است؛ تأمین آب پایدار از دغدغه‌های اصلی اهالی منطقه و مسئولان است که باید برای رفع این مشکل جدیت بیشتری خرج داد.

 

منابع آب آشامیدنی مشگین‌شهر در شرایط فعلی عمدتاً از رودخانه خیاوچایی و چشمه خاتون تأمین می‌شود و کاهش دبی رودخانه خیاوچایی و کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی، فرسوده بودن شبکه توزیع در داخل شهر، توسعه غیراصولی و خارج از طرح تفصیلی شهر، دست‌کاری کنتورهای مصارف خانگی و برداشت‌ها و انشعابات غیرمجاز، تبدیل روستاها به شهر و افزایش نیاز به مصرف آب از جمله مشکلات پیش روی تأمین آب در مشگین‌شهر است.

 

تکمیل طرح آبرسانی مشگین‌شهر از رودخانه خیاوچایی و پایدار نمودن خط انتقال و بند آبگیر، بهسازی، ترمیم و بازسازی خط انتقال نهر خاتون، تسریع در اجرای طرح انتقال آب آشامیدنی از سد احمد بیگلو به تصفیه‌خانه، شروع عملیات اجرایی عاج‌بخشی سد اینچه نو در ذخیره‌سازی آب، تأمین آب شهری و لایروبی و تجهیز چاه‌های موجود در بستر رودخانه چایی در محدوده پارک جنگلی اولویت‌های طرح آبرسانی مشگین‌شهر اعلام شده است.

 

انتهای پیام/