طبق آمار، میانگین سرانه فضای آموزشی اردبیل دو مترمربع از میانگین کشوری کمتر است اما این ارقام در برخی از نقاط استان به مراتب نگران‌کننده‌تر بوده و فاصله معناداری با استانداردها دارد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، دغدغه‌ها و مشکلات متعدد حوزه آموزش‌وپرورش را نمی‌شود یک‌شبه حل کرد، سید حامد عاملی، استاندار اردبیل می‌گوید: بهتر است به‌مرور و با برنامه‌ریزی دقیق در یک فرایند پنج تا ۱۰ساله کمبودها و نارسایی‌ها را رفع کنیم.

کلام‌الله صفری، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل اذعان دارد که کمبود فضای آموزشی مهم‌ترین چالش آموزش‌وپرورش استان اردبیل است، طبق اظهارات این مسئول کسری مدارس و عدم ایجاد فضاهای جدید آموزشی باعث‌وبانی این مشکل است.

طبق آمار اعلامی آموزش‌وپرورش استان اردبیل، میانگین سرانه فضای آموزشی در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش هشت مترمربع برای هر دانش‌آموز است که در حال حاضر این رقم در کشور ۶ مترمربع و در استان اردبیل کمتر از ۴.۵ مترمربع است، با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که سرانه فضای آموزشی در استان اردبیل از میانگین کشوری هم ۲ مترمربع کمتر است.

اما آمار سرانه فضای آموزشی در برخی شهرستان‌ها از جمله در نواحی یک و دو اردبیل به‌مراتب کمتر و نگران‌کننده‌تر از میانگین کشوری و استانی است و فاصله معناداری با استانداردها دارد؛ آمارهای رسمی اعلامی توسط مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل می‌گوید که رقم سرانه آموزشی در نواحی یک و دو اردبیل کمتر از ۲٫۶ مترمربع است و از طرف دیگر با مدارس فرسوده و کهنه نیز روبه‌رو هستیم.

 

استان اردبیل در حوزه مدارس خیرساز وضعیت خوبی دارد؛ اما سؤال اینجاست که چرا مدارس خیرساز هم نتوانسته مشکل کمبود فضای آموزشی در استان اردبیل را رفع کند؟

 

جواد قرآن‌نویس رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اردبیل نیز می‌گوید درگذشته ساخت مدارس بر اساس سلیقه و خواست خیرین، در روستاها و یا هر جایی از استان اردبیل ساخته می‌شد که بعضاً هم ساخت این مدارس در آن مکان ضرورتی نداشت؛ ولی به خواست خیرین ساخته می‌شد؛ اما اکنون در شرایط کنونی که با کمبود فضای آموزشی مواجهیم و وضعیتمان خوب نیست ساخت مدرسه به روال قبلی قابل‌قبول نیست؛ در شرایط کنونی مسئولین می‎خواهند با وحدت رویه در ساخت مدرسه این مشکل را کاهش دهند.

 

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل می‌گوید هر مدرسه‌ای در هر نقطه از استان ساخته شود باید کارشناسی بشود و با نظر اداره کل و آموزش‌وپرورش استان باشد.

سید احد شیرین نژاد سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل تأکید دارد که به‌شدت نیازمند مشارکت خیرین هستیم در بحث مشارکت خیرین نیاز به هیچ‌گونه مجوزی نداریم و اداره کل نوسازی متعهد می‌شود که کارهای نیمه‌تمام مشارکتی خیرین را در کمترین زمان ممکن به اتمام برساند.

طبق اعلام رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اردبیل ۸۸ مدرسه در قالب ۳۲۰ کلاس در دست اجرا است و ما قول می‌دهیم تا سال آینده ۱۵۰ کلاس درس آماده و تحویل آموزش‌وپرورش بشود .

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل تصریح کرد: بحث اصلی در مدارس شهری است و مدارس روستایی به حد کافی ساخته شده و اگر بخواهیم کمبود ۲ مترمربعی فضای آموزشی را جبران کنیم باید بیش از ۲۰۰ مدرسه آموزشی در سطح استان اردبیل ساخته شود.

 

کمبود فضای آموزشی در استان اردبیل گرچه ثبت‌نام امسال را تحت‌تأثیر قرار نداده؛ اما مسئولان می‌گویند در صورت تداوم شرایط فعلی در سال‌های آتی حتی ثبت‌نام دانش‌آموزان نیز دچار مشکل جدی خواهد شد.

استاندار اردبیل در حضور معاون وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر حل مشکل کمبود فضای آموزشی این استان، گفت که رفع این عقب‌ماندگی با اعتبارات جاری و عادی امکان‌پذیر نیست و نیازمند اعتبار ۶ هزار میلیاردتومانی هستیم که تأمین این اعتبار نیازمند توجه ویژه آموزش‌وپرورش است.

 

استاندار اردبیل برای رفع چالش کمبود فضای آموزشی استان اردبیل، دو راهکار مناسب و اصلی ارائه کرد که راهکار نخست ورود شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ اقتصادی ملی در چارچوب مسئولیت اجتماعی است که این مسئله توجه ویژه وزارت آموزش‌وپرورش را می‌طلبد.

دومین راهکار اصلی برای برون‌رفت از چالش کمبود فضای آموزشی استان اردبیل، ظرفیت مولدسازی اموال مازاد دولتی در حوزه آموزش‌وپرورش استان است که در این حوزه اقداماتی انجام شده که باید جهت سرعت‌بخشی به نتیجه‌گیری از این اقدامات، یک تیم ویژه از سوی آموزش‌وپرورش استان اردبیل تعیین و موضوعات لازم را بدون وقفه پیگیری کند.

 

طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده در جلسه شورای آموزش‌وپرورش که با حضور معاون وزیر آموزش‌وپرورش در اردبیل برگزار شد، استان اردبیل دو هزار کلاس درس کم دارد که انتظار می‌رود این کمبود با نگاه ویژه وزارت آموزش‌وپرورش به این استان و همکاری و اهتمام نهادها، مؤسسات مالی، بانک‌ها و سایر مجموعه‌ها در انجام مسئولیت اجتماعی ساخت مدرسه، دراسرع‌وقت رفع شود.

انتهای خبر/