کشاورزان پارس‌آبادی که در شمالی‌ترین نقطه استان اردبیل سالانه با تولید دو میلیون تُن انواع محصولات زراعی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور به شمار می‌آیند، اینک چشمشان به کانال‌های آبیاری کم‌آب، خشک شده است و ادامه این وضعیت اراضی کشاورزی را در حسرت آب می‌سوزاند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، روزهای داغ تابستان امسال که در منطقه آذربایجان بی‌سابقه است از یک طرف و از طرف دیگر کم‌آبی، افت فشار آب و گاهی ته کشیدن آب در کانال‌های آبیاری، کشاورزان دشت مغان را بیش از هر زمان دیگری نگران کرده است.

کشاورزان پارس‌آبادی که در شمالی‌ترین نقطه استان اردبیل سالانه با تولید دو میلیون تُن انواع محصولات زراعی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور به شمار می‌آیند، اینک چشمشان به کانال‌های آبیاری کم‌آب، خشک شده است و ادامه این وضعیت اراضی کشاورزی را در حسرت آب می‌سوزاند.

یک کشاورز پنبه‌کار پارس‌آبادی که از شش روز قبل منتظر رسیدن آب در کانال آبیاری (دی سی ۶) است تا زمینش را آبیاری کند، می‌گوید: نوبت آبیاری این کانال از ۶ روز قبل بوده؛ اما آب هنوز به انتهای کانال نرسیده است.

این کشاورز ادامه داد: بالادستی‌ها آب را استفاده می‌کنند و ممکن است در این نوبت آبیاری آب به اراضی ما نرسد که قطعاً در این صورت محصول ما نابود خواهد شد.

کشاورز دیگری از پارس‌آباد با تایید دل نگرانی های کشاورزان مغانی برای نابودی محصولاتشان بر اثر کم‌آبی، اذعان دارد: در سال‌های اخیر خشکسالی و کم‌آبی در پشت سدها مشکلاتی برای کشاورزان این منطقه ایجاد کرده است، اما اینکه در شرایط فعلی که وقتی آب به انتهای کانال نرسیده است در بالادست هندوانه آب‌بر کشت شود، واقعاً تاسف‌بار است.

کشاورز دیگری از پارس‌آباد می‌گوید: امسال به‌خاطر خشکسالی و کم‌آبی کشت دوم صورت نگرفت، اما چرا باید در چنین شرایطی نظارت دقیق‌تر بر نوع کشت کشاورزان و حقابه مناطق پایین‌دست پایاب نشود؟

وی اضافه کرد: گرچه در سال‌های اخیر الگوی کشت در اولویت برنامه‌کاری کشاورزان قرار گرفته و  در برخی اراضی از روش‌های نوین آبیاری  استفاده می‌شود؛ اما هنوز هم روش سنتی بر این الگو غلبه دارد کشت محصولات آب‌بر بر مشکلات کشاورزان افزوده است.

وثوقی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری پارس‌آباد در خصوص نرسیدن آب به پایین دشت کانال (دی سی ۶ و دی سی ۷) گفت:  نیاز آبی کانال‌های مربوطه در بحث کشت‌های پاییزه کاملاً تأمین شده و تا  به حال نیز در کشت بهاره نیز آب تامین شده است ولی در این یک نوبت آخر نیز تلاش می‌کنیم تا با انتقال آب از بالادست به پایین دشت ، نیاز آبی کانال (دی سی ۶ و دی سی ۷) هم تأمین شود.

اصغر احمدنژاد مدیر منابع آب مغان  در پاسخ به گلایه کشاورزان مغانی درخصوص نرسیدن به موقع آب به اراضی کشاورزی واقع در پایین دست کانال (دی سی ۶ و دی سی ۷)، بیان داشت با نظارت دقیق‌تر و حضور مستمر و تلاش مضاعف سعی خواهیم آب پایین‌دست هم تأمین شود.

این مسئول اضافه کرد: خوشبختانه با اقداماتی که تاکنون انجام شده و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مشکل قطعی آب شرب نداشتیم.

اظهارات مسئولان مربوطه برای تامین آب اراضی پایین دست کانال آبیاری (دی سی ۶ و دی سی ۷)، آن‌هم پس از گذشت ۶ روز طلایی از نوبت آب‌دهی ،خود قابل تامل است و نشان می‌دهد که راهکارهای برون رفت از مشکل کم‌آبی در دشتِ مغان تنها نباید بر روی کاغذ بماند و  برنامه‌ریزی‌ها برای رفع این مشکل بایستی سرعت و دقت بیشتری داشته باشد و انتظار می‌رود رفع مشکل کم‌آبی مغان در اهم موضوعات استانی و کشوری قرار بگیرد.

تشنگی مغان  و برون‌رفت از این وضعیت در تریبون نمازجمعه این هفته پارس آباد مغان نیز مطرح شد و حجت‌الاسلام علی‌اکبر باقری بنابی امام‌جمعه شهرستان پارس‌آباد در خطبه‌های نمازجمعه اظهار کرد: مدیر آب منطقه‌ای مغان به وظیفه ذاتی خود که آب‌رسانی است عمل و به مشکل کم‌آبی در شهرستان پارس‌آباد رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه کشاورزی، گنجی برای مردم است، گفت: تأمین آب برای کشاورزی برای همه مردم اهمیت دارد و همه نیز همین دغدغه را داریم.

دل‌نگرانی و نارضایتی کشاورزان پارس‌آبادی در خصوص نرسیدن به‌موقع آب به اراضی‌شان در حالی است که امسال با دستور شورای تأمین استان اردبیل، کشت دوم در دشت مغان انجام نگرفت و محصولات استراتژیکی همچون پنبه و بذر ذرت به‌صورت بهاره به زیر کشت رفت؛ در کشت دوم امسال بیش از ۱۵ هزار از هکتار از اراضی سطح شهرستان پارس‌آباد به زیر کشت نرفت، اراضی که برای خودکفایی کشور همه ساله در آن دانه روغنی سویا کشت می‌شد.

انتهای خبر/ ش