مجری طرح‌های توسعه منابع آبی جنوب استان اردبیل گفت: پبشرفت فیزیکی سامانه انتقال آب شبکه گیوی به ۷۵ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، مجری طرح‌های توسعه منابع آبی جنوب استان اردبیل امروز در جمع خبرنگاران با تشریح روند عملیات اجرایی سد گیوی در جنوب استان اردبیل گفت: یکی از مهمترین مسائل در احداث سد گیوی بحث تملک اراضی بود که در این زمینه عملیات خرید و تملک اراضی به ۸۰ درصد رسیده است.
دانش ستاری اضافه کرد: در دولت سیزدهم یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ماده ۵۶ به اجرای سامانه انتقال شبکه گیوی اختصاص یافت که منجر به پیشرفت قابل توجه طرح شده و نیاز است برای تکمیل به موقع این طرح، منابع مورد نیاز از محل‌های مختلف اختصاص داده شود.

وی در ادامه تکمیل سد گیوی، سامانه انتقال آب شبکه گیوی و اجرای شبکه آبیاری و زهکشی را سه بخش مهم این طرح بزرگ عمرانی ذکر کرد و گفت: عملیات اجرایی سد گیوی در سال ۹۶ به اتمام رسید و کار‌های باقی مانده آن مربوط به خرید اراضی و تملک اراضی بوده است که در یک سال اخیر بیش از ۸۰ درصد محدوده مخزن آزادسازی شده و در سال ۱۴۰۱ هم عملیات آبگیری در این سد شروع شده است.

مجری طرح‌های توسعه منابع آبی جنوب استان اردبیل ظرفیت مخزن سد را به میزان ۵۷ میلیون متر مکعب آب اعلام کرد و گفت: هم اکنون ۲۱ میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره و آبگیری شده که آب مورد نیاز باغات پایین دست به میزان ۲ هزار هکتار و اراضی حاشیه رودخانه گیوی چایی به میزان یک هزار هکتار را تامین می‌کند.

ستاری درباره اهداف اجرای سد گیوی در شهرستان کوثر گفت: توسعه و بهبود اراضی دیم و باغات شهرستان کوثر (گیوی)، کنترل سیلاب رودخانه گیوی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت اهالی و افزایش جاذبه‌های توریستی شهرستان از اهداف احداث سد گیوی است.
مجری طرح‌های توسعه منابع آبی جنوب استان اردبیل گفت: برای اجرای سامانه انتقال آب شبکه گیوی تاکنون ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار تامین شده است.

انتهای پیام/