طبق اظهارات برخی از مسئولان، زنگ خطر کمی آب در اردبیل به صدا درآمده و این مسئله بیدار‌باش جدی مسئولان استان را می‎طلبد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر،  زنگ خطر کمی آب در اردبیل به صدا درآمده و این مسئله بیدارباش جدی مسئولان استان را می‎طلبد، این سخنان علی رمضان‌پور بازرس کل استان اردبیل است که اخیراً در بازدید میدانی از سد یامچی، محل تأمین آب شرب شهرستان اردبیل و تصفیه‌خانه آن گفته است.

طبق اظهارات این مسئول که وضعیت پایداری آب شرب شهرستان اردبیل در شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرارداد، وضعیت آب شرب در اردبیل تا چند ماه آینده بسیار بحرانی است.

فرماندار اردبیل در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار سبلان ما، درباره میزان کم‎آبی مرکز استان اردبیل گفت: طبق مطالعاتی که برای کم آب صورت‌گرفته است تا سال ۱۴۲۵ مرکز استان اردبیل،۹۲/۵ میلیون مترمکعب، آب احتیاج دارد.

وی اضافه کرد: آبی که ما الان در اختیار داریم کمتر از ۵۰ میلیون مترمکعب است؛ یعنی نزدیک ۴۰ میلیون مترمکعب آب ما باید از سایر حوزه‌ها در طول تأمین منابع ثانویه، پیش‌بینی انجام دهیم.

حیدری مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل در دیدار با بازرس کل استان اردبیل با تأکید بر اقدامات انجام‌یافته و پیشگیرانه زیرساختی برای بهینه‌سازی و ذخایر آب در سال‌های تنش آبی در شهرستان‌های مختلف استان، از بازرسی خواست برای عبور از این چالش مهم در چارچوب قانون برای توسعه و بهسازی شبکه آبی همچون همیشه کمک‌رسان در دریافت مجوزهای اضطراری لازم از مسئولان ارشد استانی کشوری باشد.

بازرس کل استان اردبیل اذعان دارد با تمامی تلاشی که می‌شود برای تأمین زیرساخت‌ها باید همه دستگاه‌های اجرایی استان و وزارتخانه مربوطه گامی سنجیده، مؤثر و سریع بردارند.

رعایت الگوی کشت، توسعه آبیاری‌های نوین و صرفه‌جویی خانگی، آگاه‌سازی عمومی از طریق رسانه‌های جمعی و جلوگیری از هدررفت آب از جمله توصیه‌های بازرس کل استان اردبیل در این شرایط بحرانی آب در استان است .

بحران آب در استان اردبیل در دهه اخیر و به‌ویژه طی دو سال اخیر شدیدتر شده و در تابستان هشدار احتمال قطعی آب نیز داده می‌شد که برای قرار نگرفتن در شرایط بحرانی شدیدتر، مؤکداً شهروندان به مصرف بهینه، توصیه می‌شوند؛ اما به نظر می‌رسد ضرورت دارد علاوه بر مصرف بهینه و مدیریت مصرف آب، برای تأمین کسری آب نیز تدابیر خاص اندیشیده شده و در این پاییز پربارش اقدامات پیشگیرانه زیرساختی برای بهینه‌سازی و ذخایر آب از جمله سرمایه‌گذاری کافی برای توسعه و تقویت طرح‌های آبخیزداری با کمک مردم و گروه‌های جهادی برای کنترل آب‌های سطحی و روان آب‌ها صورت بگیرد.

انتهای خبر/